Tuesday, November 07, 2017

Makan di Kantin HOSHAS sangat sedap ?

Petang tadi, saya singgah ke kantin hoshas, hajatnya untuk makan malam. Tambahan pula hari hujan, senang makan siap-siap sebelum meneruskan perjalanan.
Tengok pada lauk pauk, hanya tinggal saki baki dua tiga jenis lauk tengahari tadi. Walaupun saki baki lauk sahaja (saya tak teringat nak tangkap gambar) namun masih ramai yang melihat-lihat menu yang dipamerkan. Ada yang meneruskan hasrat mereka dengan membeli lauk-lauk tersebut. Saya memutuskan untuk tidak jadi makan di situ.
Setiap hari kantin tersebut menjadi tumpuan. Bukan sahaja pelawat dan pesakit, termasuk juga staf hoshas. Saya rasa jualan harian mau cecah ribuan ringgit.
Namun servis yang kurang memuaskan termasuk hidangan lauk untuk makan tengahari sahaja memang mengecewakan.
Saya percaya rata-rata yang makan di situ bukanlah disebabkan tempat ‘feveret’ mereka, tetapi kerana tiada pilihan lain atau kata lainnya terpaksa makan di situ.
Staf hoshas yang sibuk dan ada kekangan waktu untuk makan di luar, waris pesakit yang tidak boleh lama meninggalkan pesakit menyebabkan mereka dengan redha makan di kantin.

Saya rasa para staf hoshas yang hampir setiap hari membeli makanan di situ, boleh mengemukakan cadangan mahupun pandangan terhadap perkhidmatan tender sekarang. Sama ada memuaskan atau tidak kepada pihak pengurusan. Harapnya pihak pengurusan mengambil berat perkara ini. Tetapi tak tau lah kalau mereka berpuas hati, saya je yang tak berpuas hati (belum cecah 20 kali makan di kantin hoshas). Maafkan saya ye.

Sudah pasti apabila tender dibuka, ramai kontraktor makanan yang mengambil bahagian. Maka yang dapat sepatutnya yang terbaik. Bukan kerana disebabkan isu yang lain seperti kroni dan lainnya. Jika tidak memuaskan alamatnya, tamat tempoh kontrak, tak merasa lah awak lepas ni. Tetapi kalau dapat juga, ada something wrong yang perlu diambil berat oleh semua pihak.

Cadangan saya, supaya makanan bukan hanya menu tengahari sahaja. Tetapi dipanjangkan sampai ke malam. Sebagaimana Hospital yang berpenghuni siang dan malam, Dr dan Misi yang bertugas sepanjang masa.
Jika semua syarikat yang masuk tender tidak mampu. Cadangan seposen saya, ambil sahaja tender kedai mamak yang buka 24 jam tu.
Berniaga di kantin bukan semata-mata untuk tokey dapat untung, pentadbiran dapat kemasukan. Atau pun sama seperti berniaga  di premis kedai makan yang lain.
Akan tetapi lebih utama dan kelainannya  ialah  dapat membantu mereka (client) yang memerlukan dan dalam kesusahan. Besar ganjarannya bagi mereka yang ingat akan akhirat.
Saya contohkan Pasaraya Giant. Pihak pengurusan  nak jaga, tarik dan pegang pelanggan. Jadi mereka mensyaratkan supaya peniaga-peniaga kiosk, kedai makan di dalam Giant untuk membuka dan menjalankan perniagaan pada setiap hari sehingga waktu malam.
Jika ada peniaga tersebut yang tidak berminat dengan syarat tersebut, tak perlu lah awal-awal dahulu depa beria nak minta berniaga di dalam pasaraya Giant. 

Hari ini di ruang legar Hoshas ada dibuka beberapa gerai jualan. Ada yang menjual pakaian, wallet, jam tangan dan lain-lain. Bagi saya itu hanyalah aksesori (tahsiniyat). Bukannya keutamaan (aula) berbanding isu tempat nak makan yang lebih diperlukan.


Saya berdoa semoga kantin dan tempat menjamu selera di Hoshas semakin memuaskan hati semua pelanggan.

Akhirnya malam ini saya makan malam di Kuantan. huhu.


#PermaiMenulis

No comments: