Sunday, September 10, 2017

Jamuan makan Robin Hood

Kali ini saya nak petik kisah Robin Hood. Saya percaya kita semua maklum watak Robin Hood. Bukan sahaja orang dewasa bahkan Robin Hood lebih hangat berlegar di kalangan kanak-kanak. Saya mula membaca kisahnya semenjak sekolah rendah.

Walaupun Robin Hood  terkenal sebagai pemberontak, namun ada juga kisah-kisah teladan yang boleh kita jadikan pedoman.

Robin hood bersama rakannya tinggal di hutan. Mereka disenangi oleh orang-orang miskin. Selalu mereka menjemput orang miskin hadir ke jamuan makan mereka.

Team Robin Hood biasanya berburu di hutan simpanan raja. Hasil buruan tersebut  seperti rusa akan dijadikan juadah untuk majlis jamuan mereka yang meriah.

Suatu ketika Robin Hood berpeluang menjamu makan Sherif (mungkin YB/Penghulu/ Menteri Besar) makan di tempatnya. Lucunya ketika majlis yang berlangsung di hutan. Juadahnya daging rusa kepunyaan raja. Tukang masak pula merupakan chef kegemarannya yang pernah berkhidmat di kediamannya. Manakala hidangan tersebut diletakkan di atas pinggan perak yang dicuri dari kediamannya.haha.

Dalam Islam, besar ganjaran mereka yang suka belanja (menjamu) orang makan.

Dengar petikan kuliah Ustaz azhar : 



Ada siapa-siapa nak belanja saya makan. Jangan segan nak PM. Huhu.

Ps : Siapa tahu, Di Malaysia pun pernah ada watak yang disebut sebagai Robin Hood moden.


Jemput baca tulisan saya yang lain :

#PermaiMenulis
#jamuan




No comments: