Tuesday, May 30, 2017

Kisah Ramadan (KIRAM 14) Cuti yang istimewa

Cuti persekolahan dua minggu ni dalam bulan Ramadan, bermaksud pelajar sekolah dan sabit cikgunya sekali bercuti.
Saya ingin mencadangkan kepada mereka yang terbabit, menjenamakan cuti kali ini sebagai Cuti yang istimewa. 
Kebiasaan bila bercuti kita agak bebas mengatur aktiviti. Khusus bagi pelajar yang tidak perlu hadir ke sekolah, dan bebas seketika dari taklukan disiplin sekolah.Semestinya boleh bermalasan ketika bangun tidor.
Maka semasa cuti ada yang mengambil kesempatan melancong, balik kampung bahkan ada yang sempat lagi bekerja sambilan.
Tetapi cuti kali ini jauh lebih menarik. Kerana kita sedang berada dalam bulan yang sangat power baik dari segi fadhilat dan keberkatannya. 
Maka, saya ingin mencadangkan buat yang bercuti manfaatkan cuti di bulan Ramadan ini dengan memperbanyakkan amalan.
Saya teringat semasa di tahun satu Maahad Tahfiz, kami cuti penuh sebulan Ramadan.
Seronok, sebab Pelbagai aktiviti dapat disusun. 
Cuma pada tahun-tahun berikutnya sehinggalah sekarang, saya tidak lagi berpeluang menikmati cuti sebulan penuh dalam bulan Ramadan. 
Jadi, bagi saya cuti persekolahan kali ini sangat istimewa. Hargailah cuti anda.

No comments: