Saturday, July 09, 2016

Catatan Imam Kecil : Hang Pi Mana?

Salam Syawal buat semua kaum muslimin khususnya pembaca blog ini. Bila hari raya jalan raya akan penuh sesak, jem krem habis. Laluan Raub-Lipis yang biasanya hanya 40 minit boleh sampai 1 jam setengah. Nak kabonya ramainya orang yang keluar dari rumah masing-masing. Sama ada balik kampung, keluar berziarah ke rumah saudara dan rakan taulan.

Namun ada yang tidak dapat keluar beraya sakan. Kamu tau siapa dia?

Ada yang tidak dapat pulang ke kampung, mereka boleh kita gelarkan sebagai beraya di perantauan. Saya pernah merasainya semasa belajar di Mesir dahulu. Straight dari tahun pertama hingga tahun akhir di Mesir saya tidak pernah balik bercuti ke Malaysia. Walaupun di perantauan tetapi masih dapat beraya dengan sahabat-sahabat sepengajian.

Ada juga kelompok yang tidak dapat beraya sakan dan tidak dapat pulang ke kampung halaman kerana terikat dengan tanggungjawab pekerjaan. Mereka yang bekerja shift seperti jururawat, polis, askar, Dj radio, hos TV,  Tetapi kebiasaannya mereka yang bekerja pada hari lebaran elaunnya akan dibayar berganda, ada yang sampai tripple dan mereka juga akan dapat Qadho' cuti selepas itu..Fuhh. 

Termasuk juga mereka yang sejawatan dengan saya iaitu pegawai Masjid. Jadi saya juga berpengalaman merasa  bekerja pada hari raya. Cuma kami pegawai masjid tidak mendapat keistimewaan elaun berganda tersebut.

Siapa lagi?

Di kesempatan ini, saya ingin highlight kan Pengawal Keselamatan atau orang panggil JAGA. Di Masjid kami juga ada khidmat pengawal keselamatan, di sekolah, jabatan kerajaan, bank, dan lain-lain premis. Walaupun mereka bertugas baik di masjid, sekolah, pejabat-pejabat, namun mereka hanyalah bekerja kontrak dan terikat dengan syarikat kawalan keselamatan yang mendapat tender di situ. Jika warga kerja di jabatan atau pejabat tersebut dapat imbuhan sempena raya, jangan sangka JAGA juga dapat, kadangkala kenaikan gaji pun mereka tidak dapat, gaji statik sahaja setiap tahun.

Kalau di masjid kami hanya ada dua orang pengawal keselamatan, mereka bergilir shift 12 jam seorang. Bekerja 7 hari tanpa cuti, kerana hanya ada dua orang. Jika salah seorang bercuti, partnernya yang seorang lagi terpaksa cover sampai melebihi 24 jam. Isu ini biasa berlaku di mana-mana sahaja terutama jika di agensi agama dan syarikat yang mendapat tender itu syarikat gergasi, tender-tender di kompeni yang kecil seperti di masjid depa tak ambil kisah sangat. Kebajikan staf mereka sering terabai. Apa yang boleh saya buat?,, di ruang dan sisi yang saya ada, saya timbulkan kepada pihak pejabat, pihak jabatan, juga maklum dan sebut kepada pihak syarikat.. Tetapi hanya sebut sahaja lah..

Saya puji dan mengkagumi mereka yang bergelar pengawal Keselamatan. Lagu Hang Pi Mana yang dinyanyikan oleh kumpulan Khalifah jangan kita dengar sekadar suka-suka dan halwa telinga sahaja. Tetapi hargailah jasa dan pengorbanan Pengawal Keselamatan. Semoga nasib mereka semua semakin terbela. Selamat hari raya saya ucapkan khusus buat semua Pengawal Keselamatan.

ps : masih ada lagi kelompok lain yang kena bekerja pada hari raya tetapi tidak dapat saya sebutkan di kesempatan ini.

No comments: