Tuesday, November 27, 2012

Penceramah Selebriti Demand Harga untuk ceramah??



Dari FB Ustazah Wahibah (Pensyarah UPSI)..Luahan pengalaman sahabat sepengajian. Wahai ustaz dan ustazah juga para motivator, mohon pencerahan dan pandangan. Adakah ini fenomena dan keperluan, berpatutan atau tidak. Mohon sama2 membuat renungan jika kita benar2 mengaku menyambung warisan para anbiya.



-------------------------------------------

(dengan sedikit editan)




Malam tadi saya berceramah Sambutan Ma'al Hijrah di sebuah masjid.Lepas cermah biasalah ada jamuan, dan makan bersama j/kuasa masjid.Sambil duduk2 menanti hidangan seorg j/kuasa masjid mengadu kpd saya sekarang ini hdk dpt penceramah hebat2 cukup payah sebab bayaran sgt tinggi.Sebelum ini katanya, pihak masjid hdk jemput seorg penceramah celebriti yg selalu keluar di TV tapi pihaknya (melalui consultant) minta RM 5000.00.


Terkejut saya dibuatnya. Malupun ada.Sebab sayapun penceramah juga. RM 5000.00 utk ceramah lebih kurang 1-2 jam !Apa sudah jadi sesetengah penceramah agama kita ini?Jual agama utk dunia.Yg ini saya betul2 tak boleh terima.Pengalaman saya bertugas di sebuah institusi pernah penceramah celebriti yg menagih bayaran melampau terus kita hentikan.Dulu, kini salamanya dia takkan masuk tempat ini lagi, kalau perangainya tidak berubah. Kita kenal mereka ini.Walaupun penganjurnya agensi kerajaan,agensi kerajaan mana boleh bayar sebarangan.Mesti ikut peraturan.Yg mereka ini tak faham kenapa? Kalau dgn kerajaan duitpun terbatas inikan dgn org kampung.Betul melampulah penceramah2 ini.



Bagi saya penceramah spt ini sudah hilang roh. Dakwahnya telah rosak.Niat dakwahnya utk duit.Memburu kekayaan dunia dgn menggunakan agama. Inilah yg dikatakan pendusta agama.Saya juga faham keperluan memberikan sedikit sagu hati utk penceramah memang mesti difikirkan oleh pihak penganjur.Hargai penat lelah penceramah.Duit minyak, tol, masa, tenaga, keperluan tempat tinggal kalau perlu bermalam dll penganjur kena fikirkan.Jadi sebagai penganjur biasanya akan fikirkan itu semua. Namun bila diminta sampai kadar tidak logik mcm itu, itu yg jadi fitnah !



Selalu saya terfikir, banyak aktiviti keagamaan dibuat.Ceramah motivasilah, ceramah agamalah, macam2 ada tapi masyarakat Islam rosak juga.Apa tidak kenanya.Mungkin antara salah satu jawapannya ialah dakwah hilang unsur keberkatan.Penceramah bukan lagi utk berdakwah TAPI telah menukar niatnya.Dunia sudah di akhir zaman.





Saya  tambah :




Saya dan sahabat-sahabat yang bertugas di masjid memang sering mencari-cari tenaga penceramah untuk mengisi aktiviti pengimarahan masjid. Memang sukar untuk mendapat penceramah (baca yang mula bertaraf dan dianggap selebriti) , nak pula untuk masjid yang jauh terperosok dari bandar besar. Mereka tentu lebih mengutamakan di tempat-tempat yang lagi class, bayarannya pun mahal dan lumayan. Saya pernah juga beberapa kali berurusan dengan 'selebriti'..memang nampak macam berusan bisnes pula... 



Saya juga lihat, bukan ada apa sangat pun isi ceramah mereka, sekadar cakap-cakap sejam dua dapat bayaran beribu-ribu...Sebelum ceramah kena bayar deposit dulu. Program cansel..hilang deposit.. 

Saya cukup terkesan dengan seorang ustaz yang merupakan seorang al-hafiz dan pakar hadis, menghafaz hadis dengan sanadnya, setelah memberi pengisian di masjid kami, pengisian  yang cukup ilmiah  sarat dengan KATA-KATA ALLAH dan RASULULLAH Sallahu'alaihiwasallam, ketika ingin wida' saya menghulurkan sampul duit buatnya..lalu beliau menolak..kami kata kalau ustaz tak nak.. ambillah untuk pusat pengajian tahfiz yang dikelolakan olehnya..juga beliau menolak..
Lalu katanya kepada kami, Ana tak ambil duit dengan cara ini..duit ana dah cukup, sekolah ana pun alhamdulillah..nta doakan ana boleh terus istiqamah menyampaikan ilmu sudahlah. 
Mudahan kita semua cuba untuk berjiwa seperti itu...InsyaAllah..


No comments: