Wednesday, October 10, 2012

Selamat ber PMR

Ketika ingin pulang dari masjid selepas solat Isyak, saya dirapati oleh seseorang. Dia orang luar, singgah untuk solat dan tidur di Masjid sebelum meneruskan kelananya. Ada hajat katanya, rupanya ingin meminta untuk buatkan solat hajat untuk anaknya yang akan menduduki peperiksaan PMR pada keesokan paginya. Saya kata tiada masalah dan mengajaknya turut bersama berjemaah dan saya boleh mengajak lagi beberapa jemaah yang sedang rancak berbual di beranda masjid. Katanya 'imam buat sorang lah'.

Selesai solat saya bertemu dengannya dan dia bercerita 'tak tenang fikiran' kalau bersolat tak boleh nak tumpu. Ceritanya lagi ' semalam saya berniaga di Raub, malamnya tidur di masjid lama Raub. Tengah malam ada orang lelaki tanya dekat dia, 'nak tak buat projek dengan dia' . Dia terkejut lalu jawab berseloroh..Kalau nak dengan perempuan buat apa sesama lelaki'. Selepas itu Dia basuh budak itu.. dan katanya sepanjang hari..budak tu banyak menghantar sms dan miscall dia..Itu lah cerita kenapa Dia tak tenang dan rasa tidak boleh untuk buat solat hajat. 

Saya rasa, beliau bersungguh-sugguh mahukan kejayaan buat anaknya. Sebab itu beliau berusaha juga untuk memohon kepada Allah walaupun melalui wakilnya.
Selamat menduduki peperiksaan buat semua pelajar PMR.. Sebagai motivasi saya sarankan pelajar yang akan menduduki peperiksaan PMR tahun hadapan (Pelajar PMR tahun ini periksa dahulu, dah sudah baru boleh) untuk membaca dan menekuni komik Misi 8A. Banyak pengalaman dan pengajaran buat para pelajar sekalian.

Komik Misi 8A, karya Afiq dan Nazry keluaran PTS. Dapatkan di kedai-kedai buku.

No comments: