Wednesday, August 22, 2012

Cerita Mualaf..

Sebelum solat asar, saya didatangi oleh seorang 'saudara baru' (orang kita gelarkan mualaf) berbangsa Cina. Saya memang cam muka-muka saudara baru yang pernah bertandang ke masjid kami. Saudara baru tersebut menceritakan yang dia baru balik ke kampung, minta duit RM 50 dengan mak untuk buat tambang, tapi maknya tak bagi dan siap dimarahi lagi. Sambungnya lagi Pondok kat Kelantan dah nak buka, jadi dia tiada duit untuk balik ke Kelantan.
Saya beritahu dia yang saya kenal dan cam dia. Dia terus diam dan terus menghilangkan diri, solat asar pun tiada..

Saya masih teringat, pada pertemuan yang lepas dengannya, sahabat saya beria menemuramah. Bertanyakan nama pondok, nama gurunya, apa pelajarannya, minta baca surah al-Fatihah, minta mengucap syahadah. Namun kesemuanya dia tidak dapat. katanya tak ingat.

Mungkin orang nampak kami beria, mungkin dia betul..wallahua'lam..tetapi bagi kami yang sentiasa berdepan dengan situasi begini..agak syadid sedikit kerana hampir 98% yang bertemu meminta bantuan mereka-reka cerita dan kaki temberang.

Sedikit pedoman bila berhadapan dengan orang yang meminta bantuan yang menyatakan untuk sambung pengajian :

-minta surat pengesahan Pelajar yang terkini. (biasa depa bagi surat pengesahan Islam)
-Kita contact tempat yang depa dakwa belajar disitu, minta pengesahan.
-Tanya guru-guru, pelajaran, ayat hafazan, dan asas farhu ain.

Mudahan jika mereka betul-betul dalam kesusahan, dalam pengajian seperti dakwaan mereka..Maka Ya Allah mudahkanlah urusan mereka...
Ameen.

No comments: