Tuesday, August 28, 2012

Bersarapan pagi di RnR Temerloh


Beberapa hari yang lalu, saya singgah bersarapan pagi di RnR Temerloh. Pagi tersebut, kedai makan banyak yang tak ready makanan lagi. Tengah sibuk memasak. Adalah 2, 3 buah sahaja yang sudah siap menyediakan menu sarapan pagi.

Biasa di mana-mana RnR kedai yang menjual makanan hanya ada makanan dan minuman perlu ke kedai yang hanya membuat minuman. Sama macam kedai makan di Mesir. Di Mesir kedai makan kebanyakannya hanya menyediakan makanan, minuman kalau ada pun air kosong dan air tin. Nak minum perlu ke kedai lain.

Di RnR Temerloh, kedai yang menyediakan perkhidmatan menjual air adalah juga 3,4 buah kedai. Satu kepunyaan orang hindu, terang-terang terpamer nama Hindunya di depan kedainya. Tapi ramai sahaja orang muslim yang order minuman di situ. Walaupun hanya bancuh air seperti  the dan  kopi O tetapi saya tak tergamak nak order minuman di situ.

Satu lagi kedai tu, pagi tersebut hanya boleh order air dalam tin dan kotak sahaja, air panas masih tengah dijerang walaupun jam sudah pukul 9.00 pagi. (sangkaan mungkin stok air panas depa telah habis disebabkan terlalu ramai orang yang singgah).

Jadi tinggallah hanya satu kedai sahaja yang menyediakan minuman, sebab ramai juga yang tidak sanggup order minuman di kedai hindu tersebut. Jadi saya pun ke situ…dan ini yang nak komentar ni :-

-Yang duduk di casher dia tak tengok siapa pelanggan yang terdahulu. Dia kira siapa yang duduk dekat depan dia sahaja. ketika saya di situ, seorang pakcik menyatakan ketidak puasan hatinya sebab orang dah potong Que dia. Air orang yang terkemudian pula dapat dahulu.
-Begitu juga dengan saya, dah 3 orang potong que saya, air depa dulu yang dapat. Saya masih menanti air saya.
-Seterusnya saya kata, “dah lama dah berdiri sini, dah 3 orang potong giliran, tak siap lagi ke air saya”. Dia pun tanya..air apa ye order tadi..saya pun sebut semula pesanan saya.
-Air saya masih tak dapat lagi, ramai pula pelanggan yang ramainya orang perempuan yang tidak pandai beratur(mungkin tak sekolah kut, sebab kat sekolah kita diajar beratur di perhimpunan pagi)..air orang lain pula yang dapat..saya tak lagi..
-Tiba-tiba, Dia buat pengumuman semua pergi order ke kedai lain..sebab stok cawan diorang dah habis..dan dia tak cakap langsung kepada saya yang paling lama berdiri tercegat di situ. Hanya cakap slow kepada orang di depan dia..tapi masih dapat didengari oleh saya.
-Saya tak sound orang kedai itu..maka hari itu, saya bersarapan di kedai tanpa air. Lebih dari 10 minit saya berdiri menunggu minuman saya..dengan tidak diberi layanan yang baik.. lastly cawan dia habis, suruh pergi ke kedai lain setelah 10 minit berdiri di situ.

-Saya meninggalkan kedai itu,  Dan saya sangat ingat nama kedai itu : PERNIAGAAN SHAARI DAN FUZIAH..kedai yang peniaganya kalau saya jadi tokeynya..dah lama saya pecat pekerja macam itu. Tiada adab layan pelanggan.

P/S : Makan di RnR ni sebenarnya tak lah sesedap mana. Contohnya bila orang luar singgah di RnR Temerloh/di Pahang, dia tahu Pahang terkenal dengan masakan ikan patin, dia order lauk ikan patin, lepas itu dia komplen tak sedap rupanya ikan patin ini, dia pelik kenapa orang kata sedap sangat ikan patin, dia makan loya dan muak sahaja…
Sebabnya..kalau nak sedap kena cari kedai makan di luar RnR..terutamanya kedai di kampung-kampung..baru sedap…kedai di Bandar, di RnR.. ikan patinnya kebanyakannya ikan patin kolam.Jadi rasanya rasa lumpur dan tanah. Nak sedap cari yang ori sungai, ikan sangkar pun ok dah juga..tapi ada juga yang bela dalam kolam..dekat-dekat nak jual..rendam seketika dalam sangkar.

Pesanan buat Penjual Makanan -
-Jangan fokus kepada keuntungan semata-mata dengan mengabaikan beberapa perkara seperti :
-Kebersihan makanan, penjual, tukang masak, dapor dan tempat makan.
-Makanan yang sudah lama pun masih dijual dengan dipanaskan semula. (boleh terkena keracunan makanan)
-Berpakaian menutup aurat- anda fasiq kalau tidak menutup aurat. Bagi pembeli kurang afdhal membeli makanan dengan orang fasiq ini.
-Menjaga solat fardhu. Lagi dahsyat woo..anda boleh menjadi calon ahli neraka dan pembeli pula membeli makanan dari calon ahli neraka.
-Beli bekalan keluaran produk muslim, seperti mee kuning ramai yang ambil stok cina yang buat. Begitu juga dengan ayam.

No comments: