Thursday, May 31, 2012

Dari XPDC kepada Tragedi


XPDC merupakan kumpulan rock terkenal tanah air yang barangkali telah disebut-sebut sebagai kumpulan lagenda. Sebelum bergelar XPDC mereka menggelarkan kumpulan mereka dengan nama Tragedy. Sesuai dengan nama tersebut, banyak tragedy telah menimpa mereka, lalu mereka menukar jenama mereka dengan nama XPDC. Saya bukanlah mahu menceritakan perihal kumpulan ini. Cuma satu lagu dari kumpulan mereka iaitu Semangat yang hilang menjadi lagu rasmi asrama sekolah saya dahulu yang akan dinyanyikan beramai-ramai ketika perhimpunan warga asrama di pagi ahad.

Satu lagi perkembangan menarik berkaitan kumpulan ini juga, bekas  vokalis mereka, yang dikenal dengan Ali XPDC, Mail XPDC  sudah mula mesra dengan jemaah Islam. Beberapa persembahan mereka yang akhirnya dikemuncakkan dengan slot soal jawab agama bersama Ustaz Azhar Idrus dengan mereka pula menjadi tukang baca soalan yang kemudiannya dijawab oleh bos besar (Ustaz Azhar). Suatu perkembangan yang sangat memberangsangkan..

Pointnya..Kenapa saya sebut perihal kumpulan ini, kerana namanya asal dari tragedy kepada XPDC. Kisah saya pula dari XPDC kepada tragedy.

Minggu lalu, selesai dari suatu XPDC, saya ditimpa tragedy cermin kereta dipecahkan orang. 2 beg dan HP dilarikan.

Minggu kini, selesai dari suatu misi XPDC, bila tiba di rumah, pintu depan cuba dicungkil orang. Alhamdulillah mereka tak berjaya. Rupanya ada orang minat nak follow saya. Adakah saya kaya? Atau pun banyak maklumat sulit? ;)

Begitulah kisah saya- Dari XPDC kepada tragedy khilaf dengan kumpulan rock yang asalnya dari Tragedy kepada XPDC.

Sekian...

 Dari XPDC


Kepada tragedi

No comments: