Wednesday, September 22, 2010

Cerita di Bulan Ramadhan

Kadang-kadang saya menerima jemputan daripada Pejabat-pejabat Kerajaan di daerah Lipis. Pada bulan Ramadhan yang lalu, saya pula yang menjadi tuan rumah kepada pejabat-pejabat tersebut. Kebiasaannya dalam bulan Ramadhan, Pejabat-pejabat Kerajaan akan mengambil giliran masing-masing untuk jamuan berbuka puasa di Masjid. Jadinya jumlah kehadiran orang yang berbuka puasa di Masjid berubah-berubah setiap hari bergantung kepada ramai sikitnya staf pejabat-pejabat tersebut. Kalau stafnya ramai maka ramailah orang yang berbuka puasa hari tersebut. Pada hari yang bukan pejabat mereka taja, tak lah mereka hadir berbuka di masjid. Ada tu pula yang hadir berbuka puasa sahaja, bila time solat maghrib depa dah balik, mungkin arahan yang mereka dapat suruh hadir berbuka puasa sahaja, agenda yang lain selain dari berbuka tak payah dah mereka nak bagi komitmen. Tetapi ada juga yang komitmen hadir berbuka hampir setiap hari di masjid, biasanya orang-orang bujang. Cumanya lepas dan sebelum bulan Ramadhan tak nampak pula kelibat mereka di masjid. Memang nampak macam matlamatnya untuk bajet save sahaja, Sedangkan banyak lagi matlamat yang sebenarnya yang menyebabkan hampir keseluruhan masjid di Malaysia ini menganjurkan jamuan berbuka puasa.
Di suatu hari di bulan Ramadhan, saya telah menerima jemputan berbuka dari sebuah Jabatan. Malam nanti programnya, tengahari itu baru saya dijemput dengan panggilan telefon, dengan jemputan untuk membaca doa pembukaan majlis, doa berbuka puasa dan imam solat maghrib. Nampak sangat agenda tersebut diselitkan last minit sahaja, kalau tak sudah tentunya saya mendapat jemputan lagi awal berserta dengan surat rasmi.
Saya antara yang terawal sampai ke program tersebut, ialah tukang baca doa di awal majlis mestilah kena awal. Majlis untuk menyampaikan bantuan hari raya untuk orang-orang miskin, anak-anak yatim dan ibu tunggal yang turut dihadiri oleh orang besar dari Ibu Kota. Hadirin hadiratnya ramai juga dalam 300 orang lebih yang akan menerima bantuan nanti.
Saya lihat penerima-penerima bantuan ini, kalau yang anak-anak yatim berpakaian songkok dan baju melayu, kebanyakannya berbaju asrama. Bagi ibu-ibu tunggal nampaknya berpakaian cantik, kebaya yang jarang dipakai, hanya untuk majlis-majlis sebegini sahaja mungkin.
Lazimnya orang-orang besar ini tidak pandai menyebut nama saya dengan betul, mujur saya bukan sultan kalau tak..murka dah.. sebab nama Sultan lagi payah nak sebut. Berbelit imam-imam kampung menyebutnya ketika dalam khutbah kedua hari jumaat.
Setelah selesai bacaan doa majlis, selesai ucapan perasmian, selesai pemberian bantuan, menunggu waktu maghrib, masuk waktu maghrib, baca doa berbuka dan berbuka. Acara yang paling diminati ramai.
Setelah selesai berbuka, ada suatu lagi agenda yang perlu saya laksanakan iaitu menjadi imam solat maghrib. Maka saya menunggu di ruang yang telah diacarakan untuk dilaksanakan solat di situ. Kata pengerusi majlis kepada saya, Orang besar dari ibukota yang minta supaya majlis ini diadakan sekali solat berjemaah maghrib. Maka saya berdiri menunggu di ruangan itu. Seorang staf dari jabatan itu berkata, kita kena tunggu orang besar itu, lambat dia makan dan kemudiannya beramah mesra dengan orang ramai, ialah sudah dekat dengan PRU.
Tunggu punya tunggu rupanya si orang besar itu balik terus, waktu semakin lewat. Maka saya memulakan solat maghrib berjemaah bersama-sama dengan mereka yang sudi bersolat berjemaah di situ.
Tau berapa ramai yang solat maghrib?
Tak sampai 20 orang lelaki dan perempuan, Ketua Jabatan tersebut entah kemana, pengerusi majlis itu entah kemana. Bayangkan dari 300 lebih.. tak sampai 20 orang yang sembahyangnya. Dengan waktu yang terbatas saya tidak tahu kalau mereka sempat bersolat di rumah, yang kebanyakannya datang dari kampung-kampung yang kalau nak berjalan kaki ke tempat majlis itu rasanya lebih rela tak datang terima bantuan dari jalan kaki.
Kalau orang-orang besar tak hadir..biasalah..dia orang besar.. inikan pula yang lain..penerima bantuan..hidup di dunia dah tak seberapa..yang akhirat pun tak nak kejar...
Itulah dunia sekarang...
Nampak jelas sangat acara agama ini hanya diselitkan sahaja..Selesai berdoa selepas solat, saya pun pulang tanpa bersalaman dengan orang yang menjemput saya...
Makanya dikalangan 'jemputan khas' , saya adalah yang terakhir balik..datang awal untuk membaca doa di awal dan pulang lewat selesai membaca doa penutup selepas solat.
Wasalam..

No comments: