Tuesday, December 09, 2008

Tetamu Aidil Adha

Sehari sebelum aidil adha, ketika hari mendung hujan renyai-renyai sepanjang hari, saya telah didatangi oleh dua orang tetamu. Tetamu pertama sampai kira-kira waktu tengah hari manakala tetamu kedua sampai sedang-sedang waktu asar.

Tetamu pertama saya, kelihatan cukup tidak bermaya, berjalan perlahan-lahan ke arahku sambil bersalaman, bercakap perlahan-lahan. Nampak agak payah sekali menuturkan bahasa Melayu. Tetamu mula memperkenalkan diri, beliau berasal dari Raub dan tiba ke sini dengan menumpang lori. Sebelum ini dan kini masih menuntut di sebuah pusat pengajian Islam di negeri Kedah. Sekejap-sekejap tetamuku itu seperti kesesakan nafas, dan dia memberitahu mengalami masalah asma yang begitu teruk sekali.

Tetamu kedua saya pula, berjalan terhencot-hencot kerana sebelah kakinya mengalami masalah, namun agak fasih berbicara walaupun sedikit pelat. Beliau dari Kelantan dan dalam perjalanan ke Seremban dan singgah sebentar di sini sementara menunggu kereta api lewat malam nanti. Beliau kini masih mendalami ajaran Islam di Pondok Lubuk Tabah,Kelantan.. sebuah pusat pengajian agama yang menggunakan style pondok yang agak terkemuka di Malaysia ini.

Kedua-dua tetamu ini mempunyai maksud yang sama iaitu memohon sumbangan orang ramai bagi membiayai kehidupan mereka. Keduanya mempunyai persamaan iaitu merupakan non malay (Chinese) yang telah kembali kepada ajaran Islam. Keduanya juga mempunyai persamaan dari segi bahasa diistilahkan sebagai ‘dibuang’ keluarga sendiri.

Banyak sekali pengalaman dan cabaran yang telah ditempuhi oleh mereka. Kalaulah tiada iman yang kuat mungkin sudah kembali kepada agama mereka. Keluarga masing-masing menyebut.. mahu harta atau kekal dalam Islam.

Sebenarnya bukan mereka berdua sahaja, tetapi rata-rata saudara baru kita mengalami fenomena yang sama. Setakat ini secara amnya boleh dikatakan kita tiada suatu pasak yang kuat dalam membantu mereka. Memang wujud persatuan cina muslim, perkim dan badan-badan ngo lain.. tetapi kekuatannya amatlah lemah kerana tidak pendapat perhatian dan peruntukan yang secukupnya..hanya mempunyai beberapa aktiviti bermusim sahaja sepanjang tahun.

Masalah lagi, saudara-saudara baru yang telah memeluk agama Islam tidak diprogramkan dan dijaga, dibiarkan bergerak bebas bertebaran tidak dapat dikesan. Mudahan kita semua selaku Muslim asli ini dapat sentiasa membantu saudara baru kita. Marilah kita merangka dan menyusun langkah mengatur strategi dalam menyebarkan ajaran Islam dan pada masa yang sama, bagi mereka yang telah memeluk ke dalam ad Deen ini..tidak dibiarkan terkapa-kapai seorang diri.
Wasalam..



Sunday, November 16, 2008


Kem Al-Quran & Ibadah 2008



Kem ini dibentuk untuk membantu para peserta memperbaiki bacaan al-Quran dan Ibadah agar menjadi lebih sempurna dan berkualiti di samping menekankan tentang sahsiah peribadi peserta.


OBJEKTIF PROGRAM :

1.Menekankan kepada para peserta kepentingan membaca Al-Quran dan Ibadah.

2.Memperbaiki kualiti bacaan Al-Quran dan Ibadah peserta.

3.Melahirkan remaja mampu menguasai bacaan Al-Quran dengan baik dan sempurna.

4.Membangunkan rohani dan syakhsiah Islam yang sejati dalam peribadi setiap individu.

5.Menambahkan Ilmu pengetahuan dan pengalaman yang berguna kepada semua peserta.

6.Mewujudkan kesatuan dan ukhwah yang utuh di kalangan semua individu untuk berganding bahu bagi menghadapi cabaran dunia Islam.









Saturday, November 01, 2008

Selamat Bertugas..
SENARAI PEGAWAI HAL EHWAL ISLAM GRED S41

NAMA & PENEMPATAN
Azahari Bin Zailani - Masjid Jamek Bandar Bentong
Azraie Bin Mohamed Saballah - Masjid Sultan Mahmud Lipis
Wan Husaimi Bin Wan Amran - Masjid Muadzam Shah
Mohd Yusairi Bin Mohamed - Masjid Jamek Chenor
Hairul Anuar Bin Mohammad Nor - Masjid Abu Bakar Temerloh
Mohd Farik Bin Jamaluddin - Masjid Sultan Ahmad Shah Pekan
Mohd Nor Bin Senawi - Masjid Sultan Ahmad Shah Jengka
Amirul Farhan@ Mohd Lila Bin Wahi - Masjid Abu Bakar , Tanah Rata Cameron
Mohd Zainuddin Bin Zakaria - Masjid Tengku Ampuan Afzan Kuantan
Khairol Muhazam Bin Mohamed - Masjid Baru Raub
Izzuddin Bin Abd Mutalib - Masjid As-Syakirin, Maran
Mohd Khalil Bin Mohd Zari - Masjid Negeri

NAMA & PENEMPATAN
Mohd Anis Bin Mohd Azmi - PAID Cameron Highlands
Zahari Bin Daud - PAID Temerloh
Abdul Hamid Bin Jais - PAID Pekan
Nasharuddin Bin Ngah - PAID Kuantan
Rosli Bin Mamat - PAID Lipis
Mohd Taib Anajmi Bin Rabu - PAID Jerantut
Roslan Bin Md. Esa - PAID Bentong
Mohd Zubir Bin Abdul Latif - PAID Bera
Mohd Amin Bin Abd. Mutalib - PAID Maran
Wan Muhammad Azrul Bin Wan Adnan - PAID Raub
Hasminudin Bin Hashim - PAID Rompin
Mariam Binti Harun - Bhg. Undang-Undang Keluarga Islam
Sazilarahimi Binti Sepawi - Bhg. Undang-Undang Keluarga Islam
Sha’ari Bin Abd Rahman - Bhg. Undang-Undang Keluarg a Islam
Mohd Azizi Bin Abdul Aziz - Bhg. Undang-Undang Keluarg a Islam
Ahmad Zaharuddin Bin Mohd Alias - Bhg. Undang-Undang Keluarg a Islam
Mohd Azizi Bin Abdul Aziz - Bhg. Undang-Undang Keluarg a Islam

Sunday, September 28, 2008


Syawal yang menjelang..


Sedar tak sedar Ramadhan yang dicintai (tak semua orang mengklasifikasikan sebagai bulan yang dicintai) akan berakhir. Tinggal beberapa hari sahaja lagi Ramadhan kali ini masih berbaki. Ada golongan yang terasa begitu sayu dan sedih untuk meninggalkan Ramadhan, manakala ada pihak yang terasa begitu gembira meninggalkan Ramadhan, mereka tidak sabar-sabar menunggu menjelangnya syawal. Manakala satu pihak lagi tiada apa-apa, baginya sama sahaja Ramadhan mahupun syawal tetap sama sahaja. Realitinya, Ramadhan semakin kita tingalkan dan masa yang telah berlalu sudah pasti tidak boleh kita undur kembali. Apa yang tinggal hanyalah kenangan dan pengajaran yang kadangkala kita sendiri tidak ambil peduli.


Selamat tinggal kepada bulan yang padanya Allah menjanjikan seribu rahmat, keampunan dan bulan yang dijauhkan daripada neraka jahannam. Dan, rugilah bagi mereka yang pada bulan Ramadhan ini tidak memanfaatkan peluang yang diberi Allah ini dengan semaksimum yang boleh.
Sempena Syawal yang menjelang nanti marilah kita mengambil manfaat dengan meraikannya mengikut lunas-lunas yang dibenarkan. Kita hidupkan suasana berziarah sesama keluarga, jiran tetangga dan sahabat handai. Mungkin di kala yang lain masing-masing sibuk dengan tugasan masing-masing maka apa salahnya di kala syawal ini kita gunakannya dengan berziarah, kita perkukuhkan lagi ukhwah persahabatan sesama kita yang kadangkala agak longgar.


Namun ada beberapa perkara yang realitinya sering dilakukan oleh masyarakat kita semasa bulan syawal nanti. Mudahan kita dapat menjauhkan dan mengelakkan anasir-anasir tersebut daripada terjebak ke atas diri kita.


Anasir-anasir tersebut :


>malam-malam akhir Ramadhan masyarakat kita membuat sesuatu perbuatan yang agak pelik iaitu memasang pelita api di halaman rumah, hanya di bulan Ramadhan tetapi tidak di bulan yang lain-lain. Saya tidak tahu apa tujuan sebenar mereka berbuat demikian. Mungkin supaya malaikat nampak akan rumah mereka atau ??. Orang dulu-dulu mengenal dengan malam 7 likur. KITA JANGAN BUAT!


>Menonton media (tv) yang sudah pasti menyediakan sajian yang agak melampau sempena syawal nanti sehingga mampu untuk menggoda kita daripada keluar berziarah bertemu sahabat handai. Rancangan-rancangan yang disusun biasanya hampir tiada yang menginsafkan kita tetapi biasanya sudah pasti menyediakan pakej maksiat seperti percampuran antara lelaki dan perempuan, tidak menutup aurat, galak yang melampau dan macam-macam lagi lah. KITA JANGAN TENGOK!


>Anak-anak muda sakan berlumba di jalan raya. Biasa kita dengar kemalangan jalan raya semakin meningkat di musim perayaan ini. Orang lain sibuk berziarah yang depa ni sakan berlumba. KITA JANGAN TUMPANG SEKAKI!


>Pembaziran yang melampau. Biasanya masyarakat kita payah nak elak dari terjebak kepada pembaziran. Semuanya nak berlebih. Contohnya ‘baju raya’ yang berpasang-pasang, sebaiknya memadailah hanya sepasang sahaja sudah mencukupi. Aksesori rumah yang serba baru seperti langsir baru, cat baru, sofa baru dan semuanya baru-baru belaka. Akhirnya bulan depan semuanya pokai, hutang sana sini… KITA JANGAN AMALKAN !


>Masjid dan surau kembali menjadi sepi. Habis sahaja bulan Ramadhan seolah kontrak kita dengan masjid juga telah tamat. Kenapa begitu? Adakah disebabkan syaitan telah bebas maka kita kalah digoda? Lemahnya kita… KITA KENA IMARAHKAN !


>Budaya bermain mercun dan bunga api. Saya tidak tahu apa kaitannya tetapi bila Ramadhan dan syawal kanak-kanak bahkan orang dewasa akan bermain dengan permainan ini. Kalau kita baca sejarah berkaitan mercun ; kita akan mendapati mercun tidak dapat lari dari masyarakat China yang mempunyai kepercayaan-kepercayaan tertentu. Kita nak ikut mana? KITA JANGAN MAIN!

Sebenarnya ada bermacam-macam-macam lagi perkara yang perlu kita elakkan sepanjang kita menyambut syawal nanti. Dalam kita bergembira meraikan syawal sebagai bulan kemenangan jangan kita lupa akan saudara-saudara seakidah yang mungkin mereka tidak dapat bergembira seperti kita. Dalam kesibukan kita beraidilfitri mungkin mereka sibuk mengatur strategi untuk melawan kuffar, mungkin juga mereka tengah mempertaruhan nyawa mereka. Anak-anak kecil mereka menangis ketakutan mencari perlindungan. Ingat saudara-saudara kita di Palestin, Selatan Thailand, khasmir, Iraq.. Mereka adalah saudara kita. Fikirkan sumbangan untuk mereka, yang paling mudah jangan kita lupa untuk sentiasa berdoa untuk mereka.


Semoga madrasah Ramadhan yang telah dilalui dapat membuahkan hasil iaitu kita berjaya memperoleh ijazah takwa. Rugilah bagi mereka yang telah melalui sekolah Ramadhan ini tetapi apabila tamat sahaja sekolah mereka seolah telah lupa apakah pengajaran dan pelajaran yang diperolehi di sekolah Ramadhan tempohari. Cepat benar lupanya kita.. betullah kata Melayu Mudah lupa..


Akhirnya, di kesempatan ini saya ingin mengucapkan selamat menyambut aidilfitri ; maaf zahir batin buat semua ekspecially my family, my kroni, warga MTNP, pejuang-pejuang, mujahiden-mujahidah, teman-teman, serta seluruh kaum muslimin juga buat kamu yang sudi membaca catatan ini :).


Wasalam.


Sunday, September 14, 2008


Ramadhan : Bulan Kekuatan


Logiknya dalam bulan ini umat Islam akan merasa lemah, monyok, lesu, layu, letih, tidak bertenaga serta bermacam-macam lagi sifat yang menunjukkan kekurangan. Apa taknya tidak makan dan minum di sepanjang siang di tambah lagi dalam cuaca yang panas. Memang melemahkan.


Namun hakikatnya bulan ini adalah bulan kekuatan untuk umat Islam. Umat Islam perlu bangkit pada bulan ini, Jika pekerja maka kerjanya akan lebih berkualiti dalam bulan ini, jika pelajar studinya akan lebih berganda dalam bulan ini. Semuanya mesti lebih berbanding bulan-bulan biasa kerana ini adalah bulan kekuatan kita.


Sejarah silam telah membuktikan bahawa kebanyakan peperangan yang berlaku dalam bulan Ramadhan natijahnya akan beroleh kemenangan.


Beberapa fakta yang tidak boleh kita pertikaikan :


-Perang Badar : perang pertama umat Islam yang berlaku dalam bulan Ramadhan. 313 tentera Islam menewaskan 1000 tentera kafir musyrikin.


-Islam membuka kota Mekah : pada 10 Ramadhan tahun ke 6 hijrah.


-Rasulullah bersama 30 000 tentera muslimin berangkat ke medan Tabuk di utara Madinah.


-Islam sampai ke Yaman : Tahun ke 10 hijrah.


-Khalid al-Walid meruntuhkan berhala uzza : 5 hari sebelum sebelum menjelang Syawal.


-Penyerahan Bandar Taif kepada Islam : tahun ke 9 hijrah.


-Pembukaan Andalusia (Sepanyol) oleh Panglima Tariq bin Ziad : 28 Ramadhan tahun ke 92 hijrah.


-Peperangan Zalaqqah : Islam melawan Portugal pada tahun 459 hijrah.


-Tentera Islam mengalahkan Monggol : 15 Ramadhan tahun 658 hijrah.


-Peperangan Yakhliz, Tentera Uthmaniah menentang Rusia : 15 Rmadhan tahun 1294 hijrah.
-Mesir menang dengan Israel : 6 Oktober 1973 Masihi.



Bulan Ramadhan juga al-Quran, Taurat, Zabur dan Injil diturunkan. Oleh itu marilah kita mempertingkatkan lagi amalan dan kerja buat kita dalam Ramadhan yang masih berbaki ini. Ramadhan pada tahun akan datang belum ada jaminan lagi untuk kita gerenti bersua dengannya.
Wasalam..

Thursday, September 11, 2008


Selamat Berangkat



Perjuangan mesti diteruskan, tahniah buat lima orang pelajar Maahad Tahfiz Negeri Pahang yang telah berlepas ke Mesir untuk melanjutkan pelajaran mereka di peringkat Ijazah. Tiga orang merupakan lepasan graduan Diploma Tahfiz Al-Quran Wal Qiraat dan akan menyambung di peringkat Ijazah Takhassus Qiraat. Manakala dua lagi lepasan SPM 2007 akan mengambil Ijazah Perubatan. Mudahan mereka akan berjuang dengan bersungguh-sungguh bagi mencapai kejayaan yang diimpikan. InsyaAllah kami akan menanti kepulangan kalian dan kita akan sama-sama berganding bahu meneruskan misi menegakkan syiar Islam di atas muka bumi ini. InsyaAllah..

mabruk buat : Sulaiman, Zikrillah, Fatimah, Shah Musawwir dan Fathi
Wasalam.

Wednesday, September 10, 2008


Bila Ramadhan


Beberapa kejadian yang biasanya tidak berlaku di bulan-bulan yang lain :


Beberapa hari sebelum puasa, saya singgah sebentar di Pasar raya MYDEEN, MasyaAllah ramainya manusia. Landskap hiasan dalaman di dalam pasar raya juga telah berubah, beberapa aksesori utama yang masyhur bila tibanya raya diletakkan di tempat utama. Baju melayu, baju kurung, songkok dan kuih muih cukup banyak. Manusia berduyun-duyun membelek melihat barang-barang tersebut.


*belum lagi puasa orang dah beria untuk memberi kelengkapan untuk menyambut hari raya.. kenapa ye?


Dari satu segi bagusnya orang-orang kita, langkah ke depan, pandang ke hadapan. Maksudnya baru bulan Ramadhan kita dah pandang bulan berikutnya. Boleh maju umat Islam kalau dari segi aspek yang lain kita pun begitu..sentiasa ke depan.
Sehari sebelum puasa, saya dalam perjalanan dari Ibu negeri ke Daerah yang masyhur dengan Ikan Patin. Kebetulan melalui sebuah surau. Wah! Ramainya orang, pelik juga kenapa ramai orang, bukan waktu sembahyang pun.Oh! rupanya mereka bergotong royong membersihkan surau. Ada yang memotong rumput, membersihkan sawang, membaiki pembesar suara. Bagusnya..


Tiba waktu zuhur, saya singgah di sebuah surau.. menghairankan tiada orang yang bersolat, sebabnya surau tersebut tengah mengalami proses pengecatan, lantai karpet dalam surau masih ditutup dengan surat khabar lama untuk mengelakkan cat menitik tumpah ke atas karpet surau. Bagusnya…nak mencantikkan rumah Allah.


Surau yang seterusnya juga ramai manusia. Mereka juga mengadakan gotong-royong. Alhamdulillah, Saya berkesempatan solat di surau tersebut.


*adakah suatu kebetulan gotong-royong dibuat pada hari tersebut. Atau pun di sebabkan untuk meraikan dan menyambut ketibaan bulan Ramadhan. Nampak sangat yang surau tersebut tidak digunakan sehingga terpaksa dibuat gotong royong membersihkan surau yang terbiar. Surau hanya dikunjungi ketika dalam bulan Ramadhan sahaja, bulan-bulan lain dibiarkan kucing, kambing yang menjadi pengunjungnya. Bila tiba musim Ramadhan yang akan datang, barulah surau yang ditinggalkan itu dikunjungi semula, dibuat gotong-royong..mungkin begitulah putarannya.


Malam pertama Ramadhan, Masjid berdekatan rumah saya begitu penuh sekali, macam waktu solat Jumaat. Rupanya ada solat sunat terawih malam ini, saya hairan.. kenapa manusia berbondong-bondong ke masjid untuk menunaikan solat terawih, bukan tidak bagus tetapi yang hairannya di waktu yang lain, di musim yang lain untuk menunaikan solat-solat fardu yang wajib kenapa tidak pula ditunaikan secara bejemaah di masjid. Adakah solat fardu afdal buat bersendirian di rumah dan solat terawih afdal secara berjemaah di masjid?


*harapnya salah faham ini dapat diatasi. Kita hendaklah sentiasa menunaikan solat fardu secara berjemaah di masjid walau apa sekali pun sebagaimana yang ditekankan oleh As Syahed Imam Hasan al-Banna dalam wasiatnya. Bukan hanya untuk menunaikan solat sunat terawih sahaja baru kita hadir ke rumah Allah.


Hari pertama berpuasa, saya dalam perjalanan ke Kuantan, tiba di bandar jalan begitu sesak sekali. Kenapa ye? … mungkin ada kemalangan…Ada Bazar Ramadhan?? Rupa-rupanya ramai manusia yang bersesak-sesak di bazar Ramadhan sehingga menyebabkan jalan menjadi sesak. Belum waktu asar lagi pun orang dah bersesak-sesak membeli juadah untuk berbuka puasa.


*tidak menjadi suatu kesalahan untuk membeli juadah, Cuma dalam keghairahan membeli jangan sampai kita membazir, membeli makanan di waktu yang lapar memang mengiurkan. Semua makanan nampak sedap belaka. Jangan sampai makanan terlalu banyak dibeli sehingga esoknya ada juadah yang mendapat tempat dalam tong sampah.


Begitulah sedikit realiti yang berlaku bila tibanya bulan Ramadhan. Mudahan kita semua istiqamah dan menggandakan segala amalan kita..


insyaAllah…

Wednesday, August 27, 2008

Penghijrahan..
Hijrah Rasulullah s.a.w ialah suatu peristiwa besar yang pernah berlaku dalam sejarah Islam. Peristiwa hijrah pada zaman Rasulullah membawa maksud perpindahan Rasulullah s.a.w dari Mekah ke Madinah. Banyak pendapat berkaitan hijrah ini. Ada yang berpendapat tiada lagi peristiwa hijrah selepas hijrahnya Rasulullah s.a.w. Ada juga yang berpendapat hijrah bermaksud berpindah dari suatu tempat ke tempat yang lain. Berubah dari sifat keburukan kepada kebaikan juga boleh membawa maksud hijrah.

Hijrah adalah perubahan, hijrah adalah reformasi. Firman Allah S.W.T. "Barang siapa berhijrah di jalan Allah, nescaya mereka mendapati di muka bumi ini tempat hijrah yang luas dan rezeki yang banyak." (QS 4:100 dan QS 16:41).

Sudah menjadi tabiat alam, yang lama akan pergi (berhijrah) dan yang baru yang datang, tua akan digantikan yang muda. Mustahil untuk kekal selamanya. Hanya Pencipta Maha Esa sahaja yang layak untuk sentiasa kekal sampai bila-bila.

Mungkin saya juga akan melakukan suatu penghijrahan, tidak tahu lagi ke ceruk mana saya akan didamparkan. Namun di sini, di sana, di situ atau di mana-mana kita berada, perjuangan untuk Islam mesti dilaksanakan. Walaupun telah bertukar negara, negeri, daerah, mukim, bandar, kampung dan desa kerja untuk Islam mesti dilakukan tanpa ada sebarang pengecualian.

Walau di posisi mana pun kita berada, mesti kita bekerja untuk Islam semaksima kemampuan kita, kalau kita di posisi tukang masak maka kita akan menjadi sebagai seorang tukang masak yang berkhidmat untuk Islam. Kalau kita sebagai seorang guru, maka posisi itu akan kita gunakan untuk perjuangkan Islam.

Begitulah…

Mungkin penghijrahan ini membuat perasaan saya bercampur baur. Sedih dan gembira, dua perasaan yang bermain serentak dalam diri ini.

Akhirnya…

Doakan, agar saya terus thabat dalam perjuangan ini dan mampu menghadapi apa jua cabaran dan ranjau duri yang mendatang. Ada umur kita dapat berjumpa lagi …jika tidak diberi ruang, mudahan kita dapat bertemu di kemudian hari nanti di Syurga Allah yang indah..Ameen.

Wasalam.
kelana jalanan...

Thursday, August 07, 2008




Memanah ; Bukan Sekadar Sukan Biasa


Sebelum memulakan aktiviti memanah, pastikan anda memakai pelapik jari (finger tab), pelindung lengan (arm guard) dan pelindung dada (chest guard) untuk tujuan keselamatan. Peralatan utama adalah nock panah dan busar. Pengiraan markah pula berdasarkan warna sasaran nock panah iaitu kuning (9/10 markah), merah (7/8 markah), biru (5/6 markah), hitam (3,4 markah) dan putih (1,2 markah).

Memanah adalah antara aktiviti sukan pada zaman Rasulullah s.a.w. Terdapat sebuah kisah di mana Nabi pernah berjalan-jalan dan menjumpai sekelompok sahabatnya yang sedang mengadakan Pertandingan Memanah, maka pada waktu itu, Rasulullah s.a.w. telah memberikan dorongan kepada mereka dengan sabda Baginda: "Lemparkanlah panahmu itu, saya bersama kamu." (Riwayat Bukhari) Allah s.w.t. berfirman: "Dan bersiap-siaplah kamu untuk menghadapi mereka (musuh) dengan kekuatan yang kamu sanggup."Dalam menafsirkan ayat ini Rasulullah bersabda: "Ketahuilah! Bahawa yang dimaksud 'kekuatan' itu ialah memanah - beliau ucapkan kata-kata itu tiga kali." (Riwayat Muslim) Dan sabdanya lagi: "Kamu harus belajar memanah kerana memanah itu termasuk sebaik-baik permainanmu." (Riwayat Bazzar, dan Thabarani dengan sanad yang baik)


Berdasarkan dalil-dalil di atas, dapat disimpulkan bahawa aktiviti memanah ini memang amat digalakkan oleh Islam kepada muslimin dan muslimat seluruhnya. Memanah bukan sahaja satu cabang sukan yang berprestij malah ia merupakan kemahiran dalam peperangan.


Alhamdulillah, setakat ini kelab memanah MTNP mengadakan sesi latihan sebanyak dua kali seminggu yang dibahagikan kepada dua kumpulan. Moga-moga ahli kelab terus istiqamah mempelajari sukan ini. Semoga usaha-usaha untuk mendekatkan diri kita dengan sukan tanpa meminggirkan prinsip Islam akan berjalan dengan lancar dan mendapat redhaNya.

Monday, July 28, 2008

Tahfiz mampu jadi PM

Berita Harian ;28 Julai


BANGGA: Pelajar cemerlang Mohammad Nurasyraf Yahaya, 21, (tiga dari kiri) berkongsi kegembiraan bersama ayahnya, Yahaya Othman; ibu, Aishah Mohd Baki dan adiknya pada Konvokesyen Darul Quran Ke-17 di Kuala Kubu Bharu, semalam.

KUALA KUBU BHARU: Graduan Darul Quran mampu menjadi Perdana Menteri, menteri Kabinet dan Ketua Setiausaha Negara, 20 tahun dari sekarang. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, berkata hasrat itu tidak mustahil kerana tahfiz berkebolehan memegang jawatan tinggi kerajaan selain berjaya sebagai profesional. “Graduan Darul Quran seharusnya berada di barisan depan dalam masyarakat, bukan sekadar menghafal dan mengajar di sekolah serta menjadi imam masjid. Saya berharap mereka mengambil kursus profesional selepas tamat pengajian.

“Kita mahu melihat ramai menteri Kabinet dari kalangan ahli tahfiz. Saya sedang mengusahakan hasrat ini,” katanya selepas merasmikan Konvokesyen Darul Quran Ke-17 dan menyampaikan Diploma Tahfiz al-Quran, Sijil Tahfiz al-Quran dan Sijil Tarannum al-Quran kepada 401 graduan, semalam. Darul Quran diasaskan pada 1966 di Masjid Negara Kuala Lumpur dan muncul sebagai institusi pendidikan tertua di Malaysia yang menawarkan program Diploma Tahfiz al-Quran. Ahmad Zahid berkata, kerajaan akan menaik taraf Darul Quran sebagai kolej universiti dan bakal muncul universiti tahfiz pertama di Asia Tenggara dalam masa terdekat.

Katanya, tenaga pengajar Darul Quran digalakkan mengambil pengajian peringkat sarjana dan doktor falsafah bagi meningkatkan kelayakan, manakala 900 pelajar yang mengikuti pengajian ketika ini bakal menyambung pengajian peringkat ijazah sarjana muda.
INFO: Konvo Darul Quran
Pelajar pangkat mumtaz menerima hadiah wang tunai RM500.

Muhammad Rashidi Ab Hamid Shaafiqah Idris dipilih sebagai pelajar mithali.
Darul Quran dianugerah Sijil MS ISO 9001:2000 daripada Sirim Berhad.
p/s: tahniah buat graduan MTNP... :)
Lepasan tahfiz disaran sertai kerjaya professional

Utusan Malaysia ; 28 Julai

KUALA KUBU BHARU 27 Julai - Siswazah tahfiz al-Quran disaran terlibat dalam kerjaya profesional yang lebih mencabar seperti menteri Kabinet atau Ketua Setiausaha Negara (KSN) dalam memberi sumbangan untuk pembangunan negara.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi (gambar) berkata, lepasan tahfiz perlu lebih peka mencari peluang pekerjaan kerana skop bidang kerjaya bagi golongan tahfiz adalah lebih luas daripada sekadar menjadi guru di sekolah.

"Selain memilih kerjaya lazim seperti menjadi imam di masjid dan guru agama di sekolah, siswazah tahfiz juga digalakkan untuk berani menempatkan diri dalam bidang profesional.
"Mereka boleh menceburi bidang arkitek, kejururawatan, arkeologi dan tenaga pakar dalam pelbagai bidang termasuk sains dan teknologi.

"Namun, saya mahu melihat golongan ini memegang jawatan tinggi dalam pentadbiran negara seperti menteri Kabinet atau KSN dalam tempoh dua dekad dari sekarang, " katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Konvokesyen Darul Quran ke-17 dan Penyerahan Sijil MS ISO 9001:2000 Darul Quran di sini hari ini.

Turut hadir pada majlis tersebut, Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Wan Mohamad Datuk Sheikh Abdul Aziz dan Pengarah Darul Quran, Che Ibrahim Che Man.
Sementara itu, Ahmad Zahid berkata, kerajaan dari semasa ke semasa berusaha menambah kemudahan yang bersesuaian untuk menaik taraf Darul Quran sebagai Kolej Universiti bagi memantapkan lagi institusi tahfiz al-Quran di negara ini sama ada di peringkat diploma atau sijil.
"Selain infrastruktur, kita juga bercadang untuk menambah tiga buah jabatan lagi di Darul Quran selain Jabatan Qiraat, Dakwah dan Syariah yang sedia ada.

"Di samping itu, kita juga mahu semua tenaga pengajar Darul Quran memberi perhatian pada silibus dan kursus yang diperlukan bagi memantapkan lagi kualiti yang ada pada setiap graduan lepasan institusi tahfiz tersebut, " katanya.

Terdahulu, seramai 401 graduan yang telah menamatkan pengajian di Darul Quran menerima diploma dan sijil tahfiz al-Quran masing-masing termasuk graduan bagi sijil Tarannum al-Quran.
Daripada jumlah tersebut, seramai 33 graduan diploma termasuk sijil tahfiz al-Quran peringkat Mumtaz berjaya dinobatkan sebagai penerima Anugerah Menteri di Jabatan Perdana Menteri dengan menerima wang tunai RM500 serta sijil penghargaan.
Sementara itu, Anugerah Pelajar Mithali Lelaki berjaya dirangkul oleh graduan diploma tahfiz al-Quran, Muhammad Rashidi Abdul Hamid manakala Shaafiqah Idris bagi kategori wanita dengan membawa pulang wang tunai bernilai RM500 termasuk senaskah buku tafsir al-Quran.

Thursday, July 10, 2008

Look at this symmetry:

1 x 1 = 1
11 x 11 = 121
111 x 111 = 12321
1111 x 1111 = 1234321
11111 x 11111 = 123454321
111111 x 111111 = 12345654321
1111111 x 1111111 = 1234567654321
11111111 x 11111111 = 123456787654321
111111111 x 111111111 = 123456789 87654321


------------ --------- --------- --------- --------- --------- ---

Now, take a look at this...

101%

From a strictly mathematical viewpoint:

What Equals 100%?
What does it mean to give MORE than 100%?
Ever wonder about those people who say they are
giving more than 100%?
We have all been in situations where someone wants
you to GIVE OVER 100% .

How about ACHIEVING 101%?

What equals 100% in life?

Here's a little mathematical formula that might help
answer these questions:


If:
A B C D E F G H I J K L M N O
P Q R S T U V W X Y Z


Is represented as:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26.


If:
H-A-R-D-W-O- R- K

8+1+18+4+23+ 15+18+11 = 98%

And:
K-N-O-W-L-E- D-G-E

11+14+15+23+ 12+5+4+7+ 5 = 96%

But:
A-T-T-I-T-U- D-E

1+20+20+9+20+ 21+4+5 = 100%



THEN,
look how far the love of God will take you:


L-O-V-E-O-F- G-O-D

12+15+22+5+15+ 6+7+15+4 = 101%



Therefore, one can conclude with
mathematical certainty that:

While Hard Work and Knowledge
will get you close, and Attitude
will get you there,
It's the Love of God that will
put you over the top!

Wednesday, July 09, 2008


Beauty of Math!

1 x 8 + 1 = 9
12 x 8 + 2 = 98
123 x 8 + 3 = 987
1234 x 8 + 4 = 9876
12345 x 8 + 5 = 98765
123456 x 8 + 6 = 987654
1234567 x 8 + 7 = 9876543
12345678 x 8 + 8 = 98765432
123456789 x 8 + 9 = 987654321




1 x 9 + 2 = 11
12 x 9 + 3 = 111
123 x 9 + 4 = 1111
1234 x 9 + 5 = 11111
12345 x 9 + 6 = 111111
123456 x 9 + 7 = 1111111
1234567 x 9 + 8 = 11111111
12345678 x 9 + 9 = 111111111
123456789 x 9 + 10= 1111111111



9 x 9 + 7 = 88
98 x 9 + 6 = 888
987 x 9 + 5 = 8888
9876 x 9 + 4 = 88888
98765 x 9 + 3 = 888888
987654 x 9 + 2 = 8888888
9876543 x 9 + 1 = 88888888
98765432 x 9 + 0 = 888888888
987654321 x 9 - 1 = 8888888888
9876543210 x 9 - 2 = 88888888888





Brilliant, isn't it?

Monday, June 23, 2008

Pilot Peluk Islam

Merujuk kepada majalah MASTIKA keluaran Julai 2008 ; suatu artikel yang bertajuk ‘Pilot Peluk Islam Setelah pesawat bawa jenazah ulama dipayungi awan’. Dalam artikel di halaman 118-121 tersebut mengisahkan seorang lelaki india (pilot) mendapat hidayah selepas mengalami suatu peristiwa yang berlaku empat tahun lalu.
Ketika dia memandu pesawat membawa jenazah seorang ulama, suatu fenomena ajaib telah berlaku iaitu pesawatnya dipayungi awan. Sepanjang perjalanan dipayungi awan seolah-olah ada awan mengekori sehinggakan langsung tidak kena panas terik. Setelah kejadian aneh tersebut akhirnya pilot tersebut memeluk agama Islam.
Walaupun pilot tersebut tidak menyebut siapakah ulama tersebut. Namun terdapat beberapa ‘point’ berkenaan ulama tersebut yang boleh kita mengagak siapakah sebenarnya ulama yang pilot tersebut maksudkan.
Antaranya ialah :
:Seorang ulama terkenal yang buat kerja-kerja dakwah Islam.
:Meninggal dunia akibat sakit jantung di sebuah hospital di Kuala Lumpur.
:Jenazah beliau diterbangkan ke sebuah negeri di utara dengan pesawat Hercules TUDM daripada airport Subang. Selain itu jenazah beliau juga diiringi oleh polis.

:Disemadikan di sebuah madrasah yang menempatkan sebuah kolej pengajian Islam di negeri kelahiran beliau sesuai dengan wasiat beliau.

:Ribuan rakyat hadir dari seluruh pelusuk negara untuk memberi penghormatan terakhir kepada beliau, sehinggakan setiap orang yang datang berebut-rebut hendak mengangkat jenazah beliau.

Itulah antara ‘point’ yang menggambarkan jenazah ulama tersebut. Ramai sahabat-sahabat setelah membaca artikel pilot tersebut membuat kesimpulan bahawa jenazah yang dimaksudkan ialah Almarhum Ustaz Fadhil Nor.

Cerita ini mungkin benar atau tidak, Wallahua’lam. Namun kesimpulannya Jika berjuang dengan ikhlas, insyaAllah ganjaran dari Allah menanti bukan hanya di akhirat tetapi telah dinampakkan di dunia lagi. Jika kita mengimbau kisah perjuangan Almarhum Ustaz Fadhil memang tidak dinafikan memang beliau merupakan seorang pejuang gigih yang berjuang sepenuh jiwa dan raga. Asalnya bekerja sebagai seorang pensyarah di UTM kemudiannya dipecat disebabkan beliau bertanding dalam pilihan raya. Selepas itu dengan tidak mempunyai sumber pencarian ekonomi yang kukuh difahamkan beliau pernah menjaja kain di majlis-majlis ceramah untuk menampung kehidupannya sekeluarga.. Tetapi semangat juang Almarhum tidak pernah luntur. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham.

Mudahan kisah ini dapat menjadi suatu inspirasi terhadap kita untuk terus berjuang menegakkan Islam di atas muka bumi ini… insyaAllah.

Al-Fatihah….

Tuesday, June 10, 2008

Kenapa mahu menjadi Ustaz/ustazah?.
Apakah menjadi ustaz/zah merupakan suatu kerjaya? @ tuntutan @ bagaimana?

Biasanya istilah Ustaz/zah digelarkan kepada individu yang mengajar agama tak kira pengkhususan apa, hatta mengajar bahasa arab pun, mengajar mengaji dsb… Lebih khusus kepada mereka yang mengajar subjek agama di sekolah-sekolah.

Sekarang, cukup ramai mereka yang bergelar Ustaz/zah. Namun, kenapa dengan ramainya golongan agama ini masih tidak dapat membentuk sebuah masyarakat yang mengamalkan amal Islami.
Persoalan… kenapa tidak menjadi ?

Banyak pendapat, ada yang berkata masalah dari Ustaz/zah sendiri yang tiada penghayatan amal Islami dalam diri. Hanya kebetulan berkelulusan agama, lalu mereka hanya ‘bekerja’ untuk mencari rezeki mengajar agama mengikut silibus-silibus dan waktu-waktu yang telah ditetapkan. Mereka hanya menjadi Ustaz sewaktu dalam tempoh mereka bekerja. Selepas tamat waktu kerja maka tamatlah identiti ustaz mereka.

Maka, bila bergitu..ajaran mereka hanya sekadar luaran sahaja, bergantung slibus, tidak disertai dengan sepenuh jiwa dan raga mereka, hasilnya pengajaran tidak meresap ke dalam jiwa anak murid. Memang dalam dunia serba cerdik ini, biasanya pelajar akan skor dalam mata pelajaran agama, namun tidak disertai dengan penghayatan apatah lagi mengamalkannya.

Lalu, lahirlah masyarakat yang semakin teruk, porak peranda dan bermacam-macam masalah lagi.
Sekadar bermuhasabah bersama, mudahan kita semua tidak menjadi seperti itu, kita kena sentiasa sedar bahawa tugas dan tanggungjawab menyampaikan risalah Allah ini merupakan suatu kewajipan, bukannya hanya suatu kerjaya biasa.

Jika tidak, kita akan rugi, hanya mendapat imbuhan dunia yang cukup tidak seberapa kalau nak dibandingkan dengan pekerjaan lain. Jadi dua kali kita rugi. Biarlah walaupun imbuhan dunia yang tidak seberapa namun hasilnya di akhirat nanti jauh lebih tinggi tidak ternilai dengan kiraan dunia..insyaAllah.

Monday, May 19, 2008

Nukilan dari Tim.Ketua DPPP
'Episode Sebuah Perjuangan'


Akhi ! Kita kena akui meskipun PASTI telah berada dalam kelasnya yang tersendiri , kita masih banyak kelemahan dan kekurangan yang perlu di perbaiki dengan segera . Malah kita juga mesti bersedia untuk mendengar rungutan dan keluhan petugas PASTI yang berada di bawah . Kita mesti lakukan ini . Mesti ya Akhi !


Macam mana kita nak buat ni ? Memang kita sedar PASTI telah mendapat pengiktirafan dunia terutama bagi Gerakan Islam , tetapi kita mesti memastikan pengiktirafan itu tidak menjadikan kita leka . Bimbang kelak , " hanya khabar indah berbanding rupa "



Kami akui , tugas sebagai guru PASTI ini amat berat dan mencabar . Tetapi kami nekad untuk melakukan yang terbaik agar PASTI terus mengharumkan nama Jamaah kita di pentas perjuangannya. Tinggal lagi , kami juga sangat memerlukan bimbingan dan motivasi yang berterusan dari semua pihak




Sebenarnya tugas guru PASTI yang mencabar ini sangat tidak sepadan dengan gaji atau imbuhan mereka terima , namun mereka ternyata gigih dan tabah menghadapi realiti ini. Justeru itu , Kita mesti menjaga kebajikan dan hak mereka agar tidak terabai . Mereka adalah aset kepada perjuangan suci yang kita dokong ini .


Muallimah sekalian ! Ayuh bangun , tugas kita masih banyak menanti dihadapan .Tanpa menunggu penghargaan dari sesiapa , kita kena selesaikan tanggungjawab ini dengan ikhlas dan hanya mengharapkan redha Ilahi
























Tuesday, April 15, 2008

'Cerdik'
Sejarah telah membuktikan manusia semakin hari semakin cerdik. Setiap tahun ada sahaja rekod-rekod kecemerlangan akademik yang baru dicipta. Beberapa tahun yang lalu kita telah mendengar seorang pelajar Nor Amalina Che Bakri yang mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan SPM (17 A). Tahun lepas Siti Fatimah dari Maahad Muhammadi Kelantan mendapat keputusan yang paling banyak ‘A’ dalam peperiksaan SPMnya. Tahun ini lagi banyak ‘A’ yang diperolehi oleh seorang pelajar ‘ Azali Azlan’ dari SMKA Yan Kedah, 21 ‘A’, Jumlah ‘A’ yang tidak pernah terlintas di fikiran orang tahun 80-90 an. Ini baru potensi pelajar-pelajar yang mengikut aliran pendidikan rasmi negara.

Belum lagi kisah-kisah budak-budak genius di negara kita. Kita imbau kembali…permulaan mereka dan pengakhirannya yang masing-masing seolah mempunyai kaitan pengakhiran yang sama.
Dalam pertengahan tahun 70-an, seorang kanak-kanak, Mohd Shukri Hadafi, lebih awal menarik perhatian masyarakat dengan kebolehan yang tidak kurang hebat pada usia muda. Pada zaman masyarakat yang masih ramai buta huruf, Shukri sudah boleh membaca seawal usia 3 tahun dengan situasi pada zaman itu yang agak terbatas alat bantuan pembelajarannya. Disebabkan geniusnya itu beliau telah diambil berlakon bersama seniman Jins Shamsudin dan kemudiannya menjadi anak angkat kepada Prof Diraja Ungku Aziz. Namun di pertengahan zaman persekolahannya beliau telah terjebak dengan dadah yang meruntuhkan hidup dan potensinya. Kini setelah masyarakat melupakan kisahnya, Mohd Shukri hidup dengan bekerja sebagai penebar roti canai di sebuah gerai.

Kan Hun Meng, pelajar genius berasal dari Seremban yang memperoleh ijazah pertama ketika berumur 16 tahun dan menerima doktor falsafah (PhD) ketika berusia 22 tahun.Namun akibat tekanan hidup yang dialami, dia membunuh diri pada usia 32 tahun. Kejadian ini berlaku dua tahun lalu.

Nama Sufiah Yusuf mula meniti bibir masyarakat Malaysia apabila beliau diterima memasuki Universiti Oxford seawal usia 13 tahun. Walaupun Sufiah berwarganegara Britain, namun disebabkan darah ibunya yang berasal dari negara kita turut membanggakan kita rakyat Malaysia...
Beberapa tahun selepas itu, ketika usia Sufiah mencecah 15 tahun, kisahnya kembali menjadi top, disebabkan beliau yang enggan pulang ke rumah dan telah meminta perlindungan di sebuah pertubuhan kebajikan. Kisahnya menjadi reda kembali.. Namun kembali menjadi cukup panas, bukan sekadar hangat mungkin telah hangus pun. Beliau telah melakukan sesuatu yang di luar batas selaku seorang Muslim. Laporan mengejutkan mengenai kisah kehidupan terkini Sufiah itu didedahkan akhbar News of the World pada 31 Mac lalu.

Kisah tragis yang menimpa Sufiah perlu menjadi pengajaran semua pihak mengenai nasib anak genius negara ini kerana selain Sufiah, Malaysia juga mempunyai Adi Putra Abdul Ghani, 8, dari Bagan Serai, Perak.Bagi kebanyakan orang, untuk mengira angka hingga berjuta sudah tentu memerlukan bantuan alat pengira elektronik, tetapi bagi Adi Putra, dia seakan-akan mempunyai mesin pengira dalam kepalanya untuk mengira dan memberikan jawapan tepat dalam masa singkat.

Persoalannya, apakah manusia genius pengakhirannya agak malang ?

Kita tinjau beberapa tokoh ilmuan zaman silam yang kita anggap mereka juga jauh lebih genius berbanding manusia zaman kini.

Antaranya Imam Syafie, beliau bukan sahaja menghafal al-Quran di usia yang muda, beliau mempunyai ingatan yang sangat tajam. Diceritakan sewaktu beliau menuntut ilmu, beliau yang agak miskin tidak mampu untuk membeli peralatan menulis hanya menulis dengan ‘olok-olok’, tetapi apabila disoal oleh gurunya beliau boleh menghuraikan pengajaran gurunya tanpa terkurang sedikit pun. Diberitakan juga ketika beliau membaca buku, beliau terpaksa menutup helaian depan di sebabkan takut terhafal sedangkan di waktu itu beliau baru membaca di helaian sebelumnya.

Ibnu Sina, di waktu remajanya juga sudah mampu mengira pelbagai bentuk objek yang ganjil. Diceritakan pada waktu remajanya beliau agak berlagak disebabkan kecerdikannya. Pada suatu hari beliau telah bertemu dengan gurunya, dengan megah beliau telah menyuakan sebentuk objek dan menyuruh gurunya mengira objek tersebut , dengan tenang gurunya tidak menjawab soalannya tetapi menyuakan kepadanya suatu risalah yang berkaitan dengan akhlak dan adab. Setelah membacanya Ibnu Sina seperti tersedar akan segala kesilapannya, maka beliau telah berubah menjadi Ibnu Sina seperti yang kita kenal sekarang.

Kesimpulannya, genius merupakan kurniaan Ilahi, namun jika ia tidak dikaitkan dengan Islam maka natijahnya seperti yang berlaku pada zaman kini. Pada zaman kegemilangan Islam tempohari ramai genius-genius yang mengkaji ilmu-ilmu, mencipta alat-alat tetapi mereka tidak melupakan agama, bahkan dalam masa yang sama mereka juga merupakan ulama yang terbilang. Akhirnya kita semua perlu, wajib mendalami ilmu agama, menjadi suatu fardu ain bagi semua orang untuk mempelajari ilmu agama, adapun ilmu-ilmu lain menjadi fardu kifayah..
Wasalam…

Thursday, March 20, 2008

Arus Perubahan
Pejam celik pejam celik, tanpa diduga, arus gelombang perubahan rakyat berlaku dengan begitu mendadak sekali. Tanpa disangka semuanya berubah. Kemuncak perubahan dizahirkan dengan Pilihan Raya Umum ke 12 baru-baru ini. BN telah mengalami suatu malapetaka yang tidak pernah terfikir oleh mereka sendiri bahkan oleh penganalisis-penganalisis politik semasa. Rakyat yang semakin cerdik memang sudah tidak tahan diperbodohkan dengan perjalanan pentadbiran Kerajaan BN yang cukup lintang pukang, penuh dengan kezaliman atau istilah yang semakin popular disebut iaitu Carca Merba.

Akhirnya Pilihan raya Umum yang dinantikan berlaku. Telah kita maklumi dalam sejarah Pilihan Raya, PRU kali ini antara yang terkotor sistem perjalanannya, BN melalui bonekanya SPR telah membuat pelbagai strategi jijik demi untuk memastikan mereka terus mendapat kekuasaan. Perjalanan semasa tempoh berkempen digunakan sepenuhnya oleh BN dengan memperalatkan semua Media Perdana sehinggakan rakyat merasa cukup ‘panas’ dengan kebobrokan yang mereka lakukan.

Hasilnya…
Komponen BN mengalami kemorosotan yang mendadak hampir di keseluruhan Tanah air. Hanya tempat-tempat terpencil, masyarakat kampung yang dungu, warga-warga emas yang sudah tidak mampu berfikir serta artis-artis liar sahaja yang masih mendaulatkan BN..
Sedangkan di kotaraya,bandar raya, pekan semuanya sudah berubah, baik Melayu, China dan India. Semuanya anti BN.

Sekarang…
Lima buah negeri telah jatuh ke tangan pembangkang. Kesemua negeri-negeri terbabit Menteri Besarnya telah mendapat perkenan Sultan dan Yang di Pertua Negeri dan masing-masing telah mengangkat sumpah walaupun berlaku sedikit salah faham di negeri Perak.

Namun sesuatu yang jenaka apabila asalnya media mula menumpukan 5 buah negeri ini dengan menyebarkan anasir-anasir fitnah yang bertujuan untuk memecahbelahkan rakyat serta memberi maklumat yang silap terhadap rakyat akhirnya dapat kita lihat kerajaan negeri-kerajaan negeri pimpinan BN yang terang-terang mengalami kacau bilau. Contohnya Perlis dan Terengganu menghadapi masalah dalam mendapat perkenan Sultan bagi perlantikan Menteri Besar. Sebenarnya sudah lama pihak Istana berdiam diri tidak puas hati dengan Umno dan BN. Namun kali ini pihak Istana sudah mula menampakkan ketidak puasan hati mereka. Signal ini merupakan kemuncak kemelut antara pihak istana dan kerajaan BN. Hanya NegeriKU Pahang Sultannya merupakan seorang dacing ‘karat’. Sultan turut membantu dalam proses kempen bagi memenangkan BN dan Sultanah sendiri turun keluar mengundi.

Syukur kepada Ilahi di atas kurniaan kemenangan ini. Namun ujian dan fitnah kemenangan kadangkala lebih besar. Kita mesti sentiasa ingat akan Hadaf perjuangan kita. Tidak hanya bertanding dalam pilihan Raya sahaja, bukan hanya sebagai Parti Politik biasa sebagaimana Parti-parti politik lain termasuk Parti-parti pembangkang yang lain. Tetapi jauh lebih besar dari itu. Kita mesti sentiasa ingat bahawa kita ialah suatu Gerakan Islam. Pilihan raya ini hanya merupakan suatu wasilah sahaja, bukan menjadi matlamat. Kaedah, wasilah boleh berubah tetapi matlamat kita adalah tetap. Sekarang tugas kita menjadi semakin besar. Namun gerakerja perjalanan Tarbiah jangan diabai sama sekali. Masih kita teringat ketika mana kita mengalami kekalahan pada tahun 2004 (PRU ke 11) kedengaran suara-suara yang menyatakan “kurangnya tarbiah menyebabkan kita kalah”. Bila kalah terus kita ingat akan Tarbiah. Namun ketika kita menang dahulu pada tahun 1999, jarang sekali kita dengar orang-orang kita berbicara soal agenda tarbiah. Mudah-mudahan nikmat pra kemenangan kali ini banyak merubahkan kita ke arah yang lebih positif.
InsyaAllah…

Sunday, February 17, 2008

Bangkit Berjuang
Alhamdulillah syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah kurnianya telah mengurniakan kita dengan pelbagai nikmat yang tidak terhingga banyaknya seperti nikmat kesihatan, nikmat ukhwah, nikmat pendidikan, nikmat keluarga, nikmat kesenangan dan pelbagai lagi nikmat yang tidak dapat kita hitung banyaknya . Namun seharusnya kita perlu sedar dan bertambah bersyukur lagi kerana kita dikurniakan dengan dua kurniaan nikmat yang paling besar dan jauh lebih berharga berbanding dengan nikmat-nikmat lain iaitu nikmat Islam dan Iman.

Rafak Syukur yang tidak terhingga dengan kurniaan dua nikmat ini, Islam dan Iman. Lahir-lahir sahaja ke dunia secara automatik telah kita warisi kedua nikmat ini tanpa perlu kita bersusah payah untuk mendapatkannya. Berbanding golongan terdahulu yang tidak mudah untuk mendapatkan nikmat ini. Namun atas jasa golongan terdahulu yang begitu bersungguh-sungguh berjuang mengembangkan Islam ini akhirnya kini kita mendapat nikmat ajaran Islam ini.

Jika menyelusuri sejarah silam, terbaca kita kisah-kisah para Sahabat, Tabi’en, Ulama-ulama, para Mujahid yang begitu bersungguh-sungguh berjuang untuk mengembangkan Islam. Mereka berjuang sehinggakan ada yang bermatian dan bermandikan darah. Matlamat mereka hanya untuk menyebarkan ajaran Islam ini. Tidak terlintas pun dalam fikiran mereka “sudah cukup aku dan kaum keluargaku sahaja yang beriman” tapi apa yang terlintas di fikiran mereka inginkan seluruh alam ini menerima dan beriman kepada Allah S.W.T.

Teringat nostalgia silam ketika mana Islam berjaya menguasai dan memerintah 3/4 dunia. Ketika itu seolah seluruh dunia mengakui bahawa khalifah (Amirul Mukminin) merupakan BOS dunia dan seluruh umat Islam bersatu di bawah pemerintahan Islam yang ditadbir oleh Khalifah.

Alhamdulillah, kini Islam merupakan agama yang terbesar dan dikenali di seluruh dunia. Boleh dikatakan hampir tiada lagi dalam dunia ini yang tidak pernah mendengar kalimah ISLAM. Begitulah perjuangan dan pengorbanan golongan terdahulu dalam mengembangkan ajaran Islam. Terkenang kita bagaimana jerih payahnya mereka dahulu ketika melaksanakan misi mulia ini, berlayar di lautan samudera (kapal dahulu mana ada enjin), berkuda dalam hujan dan panas di daratan maju menuju ke seluruh pelusuk dunia bermatlamatkan untuk menyebarkan Islam.

Namun begitu, akibat kelalaian kita sendiri, musibah besar telah menimpa kita umat Islam. Bermula dengan kejatuhan kerajaan-kerajaan Islam yang akhirnya membawa kepada jatuh dan lenyapnya pemerintahan Khalifah Islamiah Uthmaniah Turki pada tahun 1924. Sejak dari itu umat Islam menjadi hilang arah seperti anak ayam yang hilang ibunya, tiada khalifah yang menjadi ketua, lalu dunia menyaksikan umat Islam terus ditimpa musibah demi musibah. Musibah terbesar apabila orang Islam yang mengaku beriman sendiri yang memusuhi ajaran Islam yang sebenar. Tindak tanduk mereka seolah-olah mereka bukannya beragama Islam dan kadangkala mereka lebih melampau berbanding dengan orang bukan Islam.

Jadi apa yang perlu kita lakukan sekarang??, ayuh bangkitlah bangun berjuang, kita ambil kembali semangat pejuang-pejuang terdahulu. Kita ingat kembali jerit perih mereka terdahulu dalam menegakkan dan memulakan rantai perjuangan ini. Sedarlah kita hanya menyambung kembali rantai-rantai perjuangan yang telah dimulakan oleh mereka. Menjadi fitnah besar jika sekiranya rantai perjuangan itu tidak mampu kita sambungi apatah lagi rantai itu terputus disebabkan kelalaian kita.

Malu kita kepada mereka, dengan dunia serba canggih dan mudah ini jikalau kita tidak mampu untuk menggalas tugas dalam memastikan rantai perjuangan itu terus bersambung dan bergerak.

InsyaAllah kita akan pastikan bahawa rantai perjuangan itu akan terus bersambung dan bergerak. Untuk itu banyak perkara yang perlu kita ambil berat dalam memastikan arus perjuangan Islam ini terus mekar. Bersedia untuk 8 hari bulan 3 nanti..

wasalam

Thursday, February 14, 2008


KEWAJIPAN MENGUNDI MENGIKUT HUKUM SYARA’

OLEH DATO' HAJI HARUN TAIB

Menegakkan Pemerintahan Islam
Pemerintahan Islam itu berbentuk khilafah atau Imaratul Mukminin ataupun al Imamah al ‘Uzma. Ia merupakan sebuah pemerintahan yang berteraskan kepada syariat Islamiyyah sama ada pada perlembagaannya, undang-undangnya, ekonominya dan lain-lainnya. Ia ditakrifkan oleh Al Mawardi, Abu Yu’la, Ibnu Khaldun dan lain-lain dengan maksud :
“mengalang ganti kenabian dalam urusan menjaga agama dan mentadbirkan dunia dengannya”.
Pengertian ini dibuat berdasarkan kata-kata Abu Bakar Al Siddiq r.a. sesudah wafatnya Rasulullah s.a.w. maksudnya:
“Muhammad sudah wafat, maka agama ini sudah pasti memerlukan orang yang mengurusnya”.
Kata-kata ini terus mendapat sokongan dan persetujuan padu dari kalangan para sahabat yang menghadiri perhimpunan Saqifah Bani Sa’adah yang berakhir dengan pencalonan beliau (Abu Bakar) sebagai khalifah menggantikan Rasulullah s.a.w.

Hukum Menegakkan Pemerintahan Islam
Ramai di kalangan ‘alim ulama’ yang bercakap tentang perkara ini, yang biasa didengari ialah seperti Al Imam Al Mawardi, Abu Yu;la, Ibnu Khaldun, (faqih Siasi), Imam Al Haramain Al Juwaini, (Faqih Ijtima’ie), Imam Al Ghazali, (Faqih Tasawwuf) dan lain-lain lagi. Sebagai contoh kita ambil sahaja kata-kata al Faqih al Ma’ruf Ibnu Hazam Al Andalusi:

“Para ulama’ daripada Ahlu Sunnah wal Jamaah, Al Murji’ah, As Syiah dan Khawarij bersatu pendapat dalam mengatakan bahawa menegakkan Pemerintahan Islam itu adalah wajib, maka seluruh umat berkewajipan melakukan taat kepada Imam yang adil yang menegakkan ke atas mereka hukum hakam Allah, yang mentadbir dan memerintah mereka dengan syariat Allah yang dibawa oleh junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Namun begitu terdapat satu puak daripada Al Khawarij yang bergelar Al Najdat mengatakan bahawa tidak wajibnya menegekkan kerajaan yang serupa itu. Walau bagaimanapun mereka sudah tidak wujud lagi dewasa ini.

Pendapat mereka ditolak oleh Ijma’ mereka yang telah disebutkan itu, lebih-lebih lagi apabila kita dapati Al-Quran dan Al-Sunnah turut menyatakan wajibnya menegakkan pemerintahan yang serupa itu.

Wajibnya menegakkan Pemerintahan Islam itu berdasarkan Syara’ dan berdasarkan ‘Aqal
Kita telah menyatakan bahawa menegakkan pemerintahan Islam itu wajib. Apakah wajibnya itu berdasarkan syara’ atau berdasarkan ‘aqal atau kedua-duanya sekali?

Al Mawardi, Abu Yu’la, Ibnu Hazam dan Ibnu Khaldun menyatakan bahawa syara’ dan ‘aqal sama-sama mewajibkan kita menegakkan pemerintahan Islam. Hal ini berdasarkan Al-Quran, Al-sunnah, Al-Ijma dan ‘aqal (logik).

Ayat ini menfardhukan kepada kita mentaati Allah, Rasul dan Ulu Al Amri yang memerintah kita.
Selain dari Al-Quran dan Al-Sunnah, para sahabat dan tabi’in telah sebulat suara mengatakan wajibnya menegakkan pemerintahan yang serupa itu (Pemerintahan Islam).

Dari segi logiknya pula, manusia itu tidak boleh hidup dalam keadaan porak peranda tanpa tanzim, maka setiap tanzim perlu kepada pihak yang berkuasa, maka yang berkuasa di dalam sesebuah negara ialah pemerintah. Rasulullah s.a.w. bersabda yang maksudnya:
“Jika tiga orang berada dalam pelayaran maka hendaklah mereka melantik seorang ketua”.
Hadis ini menunjukkan bahawa nabi mewajibkan perlantikan ketua dalam kumpulan yang kecil, maka apatah lagi kumpulan yang lebih besar dan tersebar.
Cara-cara Menegakkan Pemerintahan Islam

Sebelum itu, kita telah menyatakan bahawa Pemerintahan Islam itu berbentuk khilafah. Pembentukan dilakukan melalui perlantikan pemimpin tertinggi iaitu khalifah dan khalifah pula akan melantik pembantu-pembantunya sama ada jemaah menteri, ahli syura dan lain-lain.
Dalam keadaan biasa, perlantikan khalifah itu berlaku melalui tiga peringkat pencalonan, penapisan calon dan pungutan suara rakyat yang berhak bersuara. Ia dikenali dengan Bai’ah Ammah.

Hal ini dipetik dari peristiwa perlantikan Saidina Abu Bakar Al Siddiq, di mana beliau dicalonkan dan disahkan pencalonannya di dalam perhimpunan Saqifah Bani Saidah, kemudian selepas itu dilakukan ‘baiah 'ammah’ di masjid Al Nabawi.

Baiah 'ammah itu kadangkala dipanggil pungutan suara ramai, kadangkala digelar dengan nama Al Syahadah iaitu para saksi yang juga dipanggil pengundi memberikan penyaksiannya bahawa calon itu adalah layak memiliki syarat-syarat yang dikehendaki oleh Islam.
Kewajipan Ummah di dalam Menegakkan Pemerintahan Islam

Sama ada persetujuan kepada pencalonan yang kita sebutkan di atas dibuat atas nama ‘Baiah Ammah’ atau ‘Al Syahadah’ maka setiap umat Islam yang aqil baligh wajiblah menyertainya. Atas nama baiah ianya wajib kerana bersandarkan sabda Rasulullah s.a.w. yang maksudnya:

“Sesiapa yang mati dan tidak pernah melakukan baiah nescaya matinya itu dalam keadaan jahiliyyah”.

Antara maksud lafaz baiah itu ialah:
“Aku memberi baiah kepad kamu dengan syarat kamu menegakkan kepada kami Kitab Allah dan Sunnah Rasulnya”.

Adapun atas nama Al Syahadah, ianya diwajibkan bersandarkan kepada antara lainnya Firman Allah Ta’ala, maksudnya:
“Dan hendaklah kamu persaksikan dua orang yang adil dari kalangan kamu”. (At Talaq:2)
Firman Allah lagi, maksudnya:
“Dan hendaklah menegakkan syahadah semata-mata kerana Allah”. (At-Talaq:2)
Firman Allah Ta’ala lagi, maksudnya:
“Dan janganlah kamu menyembunyikan syahadah dan sesiapa yang menyembunyikannya maka sesungguhnya berdosalah hatinya”. (Al-Baqarah: 283)

Oleh kerana itu para pengundi haruslah mempunyai syarat-syarat yang ada pada saksi, antara lainnya bersifat adil. Mereka memberikan persetujuan kepada seseorang calon itu hanya berdasarkan kelayakan peribadi dan matlamat pencalonan seperti mana hadith Rasulullah s.a.w. yang maksudnya:
“Aku memberi baiah kepada kamu dengan syarat kamu menegakkan kepada kami Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya”.

Mendaftar Diri Sebagai Pemilih
Sayugia diingatkan bahawa menegakkan pemerintahan Islam di Malaysia memerlukan kepada proses mendapat suara majoriti di dalam dewan rakyat atau dewan negeri. Untuk mendapat suara majoriti di dewan rakyat atau dewan undangan negeri mestilah memenangi kerusi terbanyak di dalam dewan-dewan tersebut.

Untuk memenangi kerusi-kerusi yang dipertandingkan di dalam pilihanraya mestilah mempunyai pengundi yang ramai (majority). Undi yang serupa itu tidak akan diperolehi kecuali para pencinta Islam layak menjadi pengundi.

Mereka tidak akan layak mengundi (mengikut peraturan yang ada) kecuali mereka didaftarkan sebagai pemilih. Oleh kerana itu dan berdasarkan kepada fakta-fakta yang telah kita bentangkan di atas dan berdasarkan kaedah fiqh:
“Sesuatu yang wajib tidak sempurna melainkan dengannya maka ia menjadi wajib”.
Maka dengan itu mendaftarkan diri sebagai pengundi di dalam negara Malaysia ini adalah menjadi wajib mengikut hukum syara’.
Kesimpulan dan Penutup
Semua mengetahui bahawa melaksanakan hukum syara’ itu adalah wajib. Ia tidak boleh dilaksanakan kecuali wujudnya kerajaan Islam. Maka mewujudkan kerajaan Islam adalah wajib.
Dalam konteks Malaysia hari ini, proses menegakkan kerajaan Islam dibenarkan oleh undang-undang adalah melalui pilihanraya, maka menyertai pilihanraya untuk tujuan tersebut adalah wajib. Seseorang itu tidak mengundi di dalam pilihanraya kecuali dia adalah seorang yang layak dan berdaftar sebagai pemilih secara sah. Maka mendaftarkan diri sebagai pemilih adalah wajib.
“Sesuatu yang wajib tidak sempurna melainkan dengannya akan ia menjadi wajib”.
12 FEBRUARI
12 FEBRUARI, tarikh yang agak sukar untuk kita congak simboliknya kepada kita. Ada apa dengan 12 februari? Hari memperingati apa?12 februari tidak pernah meminta di sambut kedatangannya, dan laluilah 12 februari seperti mana biasa.Namun 12 februari 1949, telah mencatatkan satu peristiwa penuh tragis, syahidnya Imam Hassan Al-Banna, pergi menghadap Allah untuk selama-lamanya.

Kisah pembunuhan As-syahid Imam Hassan Albanna diceritakan sebagai;Ketika kejadian, Hassan Al Banna berjalan bersendirian di jalan Ramsis, Kaherah berhampiran dengan pejabat Jam'iyatus Syubbanil Muslimin (Persatuan Pemuda Islam). Bukti perancangan mereka terbukti apabila jalan yang biasanya sibuk itu menjadi lengang. Lampu-lampu jalan dipadamkan , semua kedai dan restoran ditutup dan tidak ada kenderaan yang dibenarkan melalui jalan berkenaan kecuali sebuah teksi yang beberapa kali berulang-alik mencari 'sesuatu.'
Oleh kerana tiada kenderaan lain, Imam Al Banna menahan teksi berkenaan untuk pulang ke rumahnya. Dengan tidak disangka-sangka, sebaik sahaja teksi berkenaan berhenti di hadapan beliau, tubuh beliau terus dirobek oleh peluru-peluru yang dimuntahkan oleh senjata pemandu teksi berkenaan.
Bagi menyempurnakan lakonan sendiwara seterusnya, Imam Al Banna di bawa ke Hospital Al Qasrul Aini. Di hospital berkenaan, dengan arahan daripada Raja (Al Malik) Faroq, Imam Al Bana di tinggalkan bersendirian tanpa diberi rawatan kecemasan hinggalah beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir. Tarikh 12 Februari, lebih 53 tahun yang lalu menjadi saksi pembunuhn kejam dan terancang pihak berkenaan ke atas imamul-jihad, As Syahid Hasan Al Banna.

Dalam aspek lain, seorang raja telah menangguhkan hari jadinya dari 11 Febuari kepada 12 Febuari untuk sama berpesta meraikan dengan mereka yang meraikan kematian Imam al-Banna. Seorang pemikir (Sayid Qutb) menceritakan bahawa dia telah melihat pesta-pesta di salah sebuah hotel di Amerika yang merayakan kegembiraan terhadap kematian Imam al-Banna.
Bukti Perancangan semakin terserlah apabila pada 4/7/49 kerajaan Al Malik Faroq mengisytiharkan anugerah khas kepada konspirator utama yang merancang pembunuhan berkenaan, iaitu ketua di jabatan siasatan jenayah Kementerian Dalam Negeri, Amir Mahmud Bek Abdul Majid dan pemandu serta pemilik teksi berkenaan. Mereka dianugerahkan elaun khas di atas jasa dan kesungguhan berkhidmat memastikan keamanan negara.

Darah seorang syuhada yang harum bak kasturi itu telah menjadi baja kepada sebuah kebangkitan Islam yang akhirnya karya serta fikrah perjuangan yang dicetuskannya menjadi manhaj wajib kepada generasi kebangkitan Islam kini.
Beberapa sedutan komentar mengenai Imam Hasan al-Banna :

Ustaz Umar Tilmisani pernah menyatakan : “Sesungguhnya peranan Hasan al-Banna umpama tiupan angin lembut dan basah kala dinihari, mengibas debu-debu semalam yang telah melekat pada daun-daun pokok bunga yang sedang dilamun mimpi yang enak pada kesepian akhir malam sehinggalah terbitnya matahari pada waktu pagi. Pengajaran Hasan al-Banna menyedarkan orang-orang yang sedang tidur dan lalai. Beliau mendapat sambutan mesra dan hangat ibarat keindahan bunga mawar, jasmin, rerumput aas dan nasrin yang sedang mekar semerbak mewangi, mendatangkan keseronokan kepada orang-orang bertasbih memuji keindahan ciptaan Allah”

Tantawi Jauhari : “Pada pandanganku, Hasan al-Banna lebih hebat daripada Jamaluddin al-Afghani dan Muhammad Abduh. Beliau adalah contoh gabungan ketakwaan dan kepintaran siasah yang menakjubkan. Beliau berhati saidina Ali dan berakal Muawiyah. Aku melihat pada beliau sifat-sifat pemimpin yang telah kehilangan dari dunia Islam”

Dr. Ishak al-Husaini : “Hasan al-Banna ibarat ensiklopedia yang luas lagi lengkap. Beliau berbicara mengenai semua tajuk biarpun tanpa persediaan. Beliau menggunakan gaya bahasa yang mudah dan ungkapan-ungkapan yang sesuai.”


Perjuangan yang telah beliau tinggalkan tidak akan terpadam begitu sahaja. Rantai perjuangan itu akan terus bersambung. InsyaAllah doakan bersama agar kita semua termasuk dalam kelompok yang menyambung rantai perjuangan itu. Moga kita sentiasa thabat, istiqamah dan bersemangat..
Akhirnya..
Mudahan kita semua dapat menggunakan peluang pilihan raya kali ini sebagai medan jihad untuk kita semakin menghampirkan diri kepada Allah.
Allahuakbar….

Tuesday, January 22, 2008

ADAB BERSAHABAT

1. Hendaklah seseorang itu menolong sahabatnya dengan hartanya. Dalam masalah ini ada tiga martabat :
I) Ia menolong sahabatnya dengan harta yang lebih daripada keperluan dirinya apabila ia memerlukan.
II) Ia menolong sahabatnya dengan harta yang Ia memerlukan harta itu untuk dirinya.
III) Ia menolong dengan harta lebih daripada ia menolong dirinya sendiri. Inilah tingkatan yang paling tinggi dari kalangan sahabat-sahabat Nabi s.a.w yang dinamakan ithar.



2. Hendaklah seseorang itu menolong sahabatnya dengan segera sebelum sahabatnya meminta pertolongan. Maka hendaklah ada usaha menyiasat kesusahan sahabatnya.


3.Hendaklah seseorang sahabat itu menyimpan sebarang rahsia sahabatnya dengan penuh amanah.
4. Hendaklah seseorang itu menutup (keaiban) kesalahan sahabatnya, jangan sesekali mengebohkannya kepada orang lain.
5. Hendaklah ia menasihati sahabatnya supaya meninggalkan kejahatan secara rahsia ‘personal’.

6.Jika seseorang mendengar orang mencela sahabatnya jangan sekali-kali ia menyampaikan kepada sahabatnya.
7. Sebaliknya, sekiranya ada orang memuji sahabatnya hendaklah ia menyampaikan kepada sahabatnya.
8.Jika orang mencela sahabatnya janganlah didengarnya malah hendaklah ia berpaling dari mereka.
9. Jika orang mencela sahabatnya hendaklah ia membantahnya.

10.Apabila sahabatnya bercakap (berkata-kata) kepadanya hendaklah ia mendengar dengan penuh perhatian.
11. Jangan sesekali membantah, berhujah dan bertengkar dengan sahabatnya, malah berbincanglah dalam apa jua masalah dengan penuh kasih sayang.
12.Hendaklah seseorang memanggil nama sahabatnya dengan nama sebutan yang paling disukai.
13. Apabila sahabatnya mendapat nikmat, tunjukkan rasa kesyukuran, sebaliknya apabila ditimpa kemalangan atau bala tunjukkan rasa simpati kepadanya.

14.Hendaklah seseorang itu selalu memaafkan kesalahan sahabatnya.

15.Hendaklah seseorang itu sentiasa menasihati sahabatnya dengan sindiran atau kata-kata yang penuh sopan.

16.Hendaklah seseorang itu sentiasa mendoakan sahabatnya di dalam solatnya pada masa hidupnya atau sesudah matinya.

17.Hendaklah ia berbuat kebajikan kepada ahli keluarganya selepas mati.
Jangan memberati sahabatnya dengan sebarang masalah (hajatnya) supaya senang hati sahabatnya.

18.Berusahalah untuk memulakan salam kepada sahabatnya kerana orang yang memulakan salam itu afdal.
19.Apabila seseorang itu berada dalam majlis orang ramai, sekiranya sahabatnya datang hendaklah ia memberi ruang untuk beliau duduk, jika tiada ruang hendaklah ia beredar ke tempat lain supaya sahabatnya boleh duduk.
20.Apabila sahabatnya meninggalkan rumahnya hendaklah diikuti sampai ke pintu rumahnya atau pintu pagar atau barang sepatunya.
21.Apabila sahabatnya bercakap atau berkata-kata hendaklah didengar dengan teliti sampai ia selesai dengan perkataannya maka jangan sesekali mencelah percakapan sahabatnya.